Ja, enligt min mening kan du det. Det beror ju på hur mycket kolhydrater du vill äta också. Det är lite meningslöst att äta potatis om man vill ligga på max 3 g kh per dag.
Som jag nog redan sagt några gånger i den här tråden så tycker jag de som menar att det kvittar (för själva lowcarbeffekten) var kolhydraterna kommer ifrån verkar mycket trovärdigare än de som vill dela in kolhydratkällor i klasser som om de växer över eller under jorden.
Det blir inte så mycket kolisar av rotfrukter som man tror. Jag vill ligga rätt högt på kolhydraterna, 50 g. Jag äter för det mesta inga eller väldigt lite kolhydrater till frukost, normalt (för mig) med potais till middan (1-2 beroende på storlek) och ofta lite morot, palsternacka eller liknande och lök, mycket grytor blir det, och ett ofta stort glas mjölk på kvällen. Ändå har jag lite svårt att komma upp i mina 50 gram. En normalpotatis på 75 g = 12 g kolhydrat. Så nog kan du få in en potatis om dan på de flesta kolhydratnivåer. En lika stor morot ger 4 g kolhydrat och för det mesta tar man ju bara en bit morot (per portion) i grytor och sånt, så det kan du absolut äta.
Sen kan det ju finnas andra skäl att utesluta saker. Att de är skadliga för oss, som spannmål säkerligen är, eller att man lider av sötsug och går igång om man äter nåt med söt smak, att man får problem med magen av vissa saker, har besvärlig diabetes och får för stor blodsockerhöjning av vissa saker eller vad det nu kan vara.
Jag tror att många av de i mitt tycke svårförklarliga reglerna inom LCHF beror på att man inte skiljer på hälsa och viktminskning och hur man ska bli av med sötsug. För en del med svårt sug är det säkerligen så att de måste utesluta nästan allt för att inte riskera att trilla dit. Men det innebär ju inte att det är nödvändigt för hälso- och vikteffekterna. Det är lite som att förbjuda alla att dricka vin bara för att vissa är alkoholister.
Nakdelen e ju att jag inte gillar Vin direkt kan dricka lite Vitt vin men Rödvin går inte.... dricker ju hellre öl som inte e så bra egentligen
En kompis försökte få mig o drika rödvin sist jag var där... vi hade 3 olika flaskor jag inte vet vad det var för några
Jag lyckades nog med nöd o näppe få mig ½ - av varje flaska