Migrän är ju en klurig sjukdom, så till vida att vi patienter har så olika triggers. Det som triggar igång migrän på en person, påverkar inte en annan ett dugg. Vissa har bara en trigger, medan andra har samlat på sig flera, eller till och med många olika. Jag tror det är därför kostomläggningar ger så olika resultat.
För min del verkar ett stabilt blodsocker vara viktigt. Men även sömn, stress, muskelpänningar, starkt ljus, starka lukter osv triggar. Om jag då lyckas få bort en stor trigger får jag mer utrymme för de andra, utan att det för den sakens skull triggar igång migrän. Jag ser det som ett glas med vatten. När jag åt kolhydrater var glaset nästan ständigt närapå överfullt. Fick jag då en muskelspänning, eller sov för lite, rann glaset över. Nu har jag tagit bort kolisarna och glaset är kanske bara fyllt till två tredjedelar. Det ger mig mycket mer utrymme för att fuska med de andra parametrarna.
Jag tänkte först erbjuda mig att ställa upp som försökskanin. Men tänk om det innebär att jag måste börja äta kolisar igen, och börjar må sämre......hua! Nä det är ja inte beredd att ställa upp på. Inte ens för vetenskapens skull.
Kanske min förkylning var lindrigare....maken är jätte förkyld nu. Värre än vad jag blev. Hans flärp i svalget ligger och vilar på tungan.
Tänk om jag också ätit kolisar, hur sjuk jag hade blivit då!