Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.25 - 07:52:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kontrollfreak  (läst 18126 gånger)
0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« skrivet: 2010.04.06 - 05:22:16 »

Den här killen är bara för mycket.  :smack_head:

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.11490753
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member

Smörklickar: 21

Antal inlägg: 677

« Svara #1 skrivet: 2010.04.06 - 09:08:57 »

I mitt fd. liv var jag ganska ordningsam, ville ha kontroll på det mesta. I dag är jag mer slarvig och sk....ter i ordningen, tror du  kan man få låna hem honom ett tag för visst röjningsarbete
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.04.06 - 09:25:51 »

Så du har ockaså ett f.d. liv?  :tongue: En del tips är rätt bra faktiskt, men när man läst ett par sidor får man ändå intrycket att killen inte är helt normal. Jag kan se pennor och linjaler utlagde med räta vinklar på han skrivbord...  :whistle: En del tips är bara för mycket, som det med platpåsarna vikta i trekant och det här t.ex.
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.11791091
Loggat

Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #3 skrivet: 2010.04.06 - 11:24:50 »

Han är ju jätteduktig!  :clapgrin: Dessutom stod den här bloggen för dagens goda skratt. Hur orkar grabbet???  :lmao:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #4 skrivet: 2010.04.06 - 12:22:31 »

Först blev jag imponerad över hans fantastiska ordningssinne.  :nod-yes: Sen började jag garva, för det blev lite för mycket.  :lmao: Men nu, hua! Han är faktiskt lite läskig.  :max-shock: Tänk å vara gift med en sån! Tänk om man skulle glömma sätta en liten kråka på reklambladet. Eller om man råkar slänga den utan att alla fått markera den? Vad händer då, när ordningen blir störd!  :shock:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #5 skrivet: 2010.04.06 - 12:24:15 »

jag läste första sidan och hittade inget konstigt alls  :confused3:.
Tipset om hur man kan få etiketten bort från en plastburk var bra !
Men jag har ju kontrollbehov av rang  :lol:.

Att ha hemulska gömmor i frysen från år 2007 skulle inte förekomma här trotts att jag har 3 frysar att hålla reda på.
Jag roterar varor från utefrysarna till innefrysen varje månad och KOLLAR läget.
Det som stör min goda planering är stora mängder varor som ska frysas ner samma gång.
typ 50 kg kött eller 100 liter jordgubbar, dom måste ju spridas ut på alla frysar och alla hyllor för att det ska fungera  :angry:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.04.06 - 15:10:59 »

Lite svårt att rotera varorna om man har EN frys.  :whistle: Men du gav mig en idé. Man skulle ju kunna ta sig för att plocka ur absolut allt någon gång då och då även om man inte frostar av.

Fast nu jar jag sett korgar som jag tror skulle kunna funka. De ser ut som såna kundkorgar som finns på en mataffär, fast de är mindre och har helt raka sidor. Eventuellet är de hopfällbara också. De jag såg var inköpta på Plantagen. 
Loggat

Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #7 skrivet: 2010.04.06 - 16:15:32 »

Absolut en kille i min smak. I mitt förra liv hade jag en lista på frysen där jag nogsamt skrev upp vad jag frös in och när. Jag blir fortfarande retad för det.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.04.06 - 17:17:39 »

Om du har kvar en mall till den listan är jag intresserad. Har påbörjat det ett par gånger men det har fallit på organisationen. Det ska ju helst vara lätt både att fylla i nytt och stryka.

Men hallå! Borde det inte finnas nåt datorprogram för sånt här?  :jumplol:
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #9 skrivet: 2010.04.06 - 17:37:26 »

Vi har en lista över infrysta matlådor som vi stryker över och skriver till vartefter det förändras.  :redface: Problemet med reklam har jag löst enkelt. Jag slänger när jag läst. Ibland säger maken till att jag inte får slänga viss reklam. Tex teknik/dator-reklam. Då lägger jag dem i hans korg under en period, till han fått nog.   :glare: Men jag tyckte han var väldigt noga med påsarna. Det retar mig visserligen ibland med att jag alltid får fatt i fel storlek på påsarna. Men därifrån till att organisera så noga har jag inte kommit än. Olika behållare för dem känns som ett enklare sätt kanske.... Men han verkar VÄLDIGT noga med allt. Men det kanske är för att han samlar allt i en blogg som det känns överdrivet?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Lisbeth
Hero Member

Smörklickar: 21

Antal inlägg: 677

« Svara #10 skrivet: 2010.04.06 - 18:16:25 »

Har också lista på frysen över innehåll. Gillar listor, kallas Listbeth på jobbet. Nåväl, när jag frostat av frysen så lägger jag tex. Kött i fack 1, bröd i fack 2 osv. Skriver också upp hur många/mycket av varje. T.ex. 15 fp älgfärs á 500 g. När jag sen tar ett pkt. stryker jag över o skriver 14. Har full koll på vad jag har i min frys.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.04.06 - 18:17:21 »

:huuh:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #12 skrivet: 2010.04.06 - 19:11:00 »

Plastpåsar har jag organiserad så här:
Ungarna har gjort en tub av tyg på syslöjden, både änderna finns det en öppning  med en gummiband .
Så ena sidan stoppar jag i vanliga matplastpåsar och den andra lite " finare" typ sådana man får från klädaffärer.

Ett tag antecknade jag vad och hur mycket jag frös in på sommaren ( bär och grönsaker)
men efter ett par år lärde jag mig ungefär hur mycket vi behöver och äter upp.
Så jag köper nu rätt mängd jordgubbar och blåbär och fryser sedan in allt jag kan från trädgården. Använder vid behov helt enkelt.
Det jobbiga är om etiketten lossnar från någon av grönsakspåsarna... då är man chanslös :sneaktongue:

På våren brukar det finnas ett litet överskott av bladselleri och spenat . inga storfavoriter hemma hos oss...
Loggat
Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #13 skrivet: 2010.04.06 - 19:50:33 »

Då kan du skicka hem spenaten och sellerin till mig!  :whink: Jag ääääääälskar spenat och bladselleri!  :inlove:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #14 skrivet: 2010.04.06 - 20:39:06 »

Om du har kvar en mall till den listan är jag intresserad. Har påbörjat det ett par gånger men det har fallit på organisationen. Det ska ju helst vara lätt både att fylla i nytt och stryka.

Men hallå! Borde det inte finnas nåt datorprogram för sånt här?  :jumplol:

Det här var på 80-talet, då fanns inga datorer.
Loggat

Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544