Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 01:31:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: DAMP och LCHF  (läst 38549 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2011.01.25 - 11:22:13 »

Det bidde medicin på skoldagar, och det har visat sig vara ett ganska så bra beslut, trots allt. Det är lugnare under skoldagen, och tydligen mycket lättare med koncentrationen. Jag är fortfarande tveksam till hur nyttigt det är egentligen, men samtidigt så ser jag ju att vardagen blir enklare för mitt älskade barn, och då tycker jag att det är värt det. Så nu vet ni hur det gick med det hela.  :lol:

Vill du berätta mer?

Storsonen har börjat fundera på att prova medz ändå och vi har ännu en utredning på gång i huset


Om du tycker det är privat får du gärna maila eller skriva pm.

 :bearhug:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #31 skrivet: 2011.01.25 - 13:53:34 »

Ingen direkt kostförändring, nej. Men lite ändringar i rutinerna och sånt. Tycker att vi äter ganska så bra mat, och maten på skolan är toppen, så såg inte riktigt att det behövdes. Däremot försökte vi med Omega-3 ett litet tag, men det var svårt. Kapslarna var jobbiga att svälja, och det flytande smakade visst  :puke1:.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #32 skrivet: 2011.01.25 - 14:10:02 »

Vi köpte en variant som var smaksatt, till barnen. Triomega kids heter de. Tyvärr innehåller de sötningsmedel och konsistensgivare. Men de fungerade att ge. Lillflickan brukade knapra i sig dem som godis. Men kapslarna är ganska små, så de gick att svälja hela också.

Ja det flytande smakar verkligen  :puke1:. Det vill man inte tvinga någon stackare att äta.  :tongue_wag:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2011.01.25 - 14:50:49 »

Däremot försökte vi med Omega-3 ett litet tag, men det var svårt. Kapslarna var jobbiga att svälja, och det flytande smakade visst  :puke1:.

Mina stora äter eyeq kapslar

de små testade flytande men det var ingen hit,
chewies däremot!  :thumbsup:

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/eye-q-chews-tuggisar-jordgubb-180-kapslar

Vilken effekt har medicinen tycker du?
Och vad tycker din go'bit..?

( om jag är för nyfiken säg till, det är bara det att ämnet är så aktuellt för mig)
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #34 skrivet: 2011.01.25 - 21:08:52 »

Jag märker inte så mycket av medicinen, helt ärligt. Den ges på morgonen, fungerar tydligen bra i skolan, och när det är hemkommet är det "high life" igen. Men go'biten har berättat att det är lättare att hänga med i skolan och att det inte blir så splittrat.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #35 skrivet: 2011.01.26 - 23:04:22 »

Utan att ha läst hela tråden så var det en dansk familj på Efter tio för ngn vecka sedan som hade en autistisk pojke som kunde rita tre streck på ett papper ungefär (det var länge sedan och det här är det jag kommer ihåg  :redface: ) och de lade om kosten och han blev "bra" och kunde interagera med personerna runt om honom. De har skrivit en bok som heter ngt med "familjen kärnfrisk". Det är typ lchf, fast kanske mer en paleolitisk version av lchf.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #36 skrivet: 2011.01.27 - 00:31:51 »

Var inte det en dokumentär som gick på tv? Jag kanske har missuppfattat det här, men om jag inte har gjort det, så handlade det hela om en familj som mer eller mindre åkte världen runt för att pojken skulle bli frisk. Är det samma vi tänker på?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2011.01.27 - 01:58:05 »

Nej, jag tror du tänker på den där pojken som blev bättre av hästar? De reste till Mongoliet för att han skulle få rida med hästmänniskorna där. Det där Efter tio-avsnittet gick i repris alldeles nyligen. Jag trodde jag skrev om det här jag också, men nu hittar jag det inte, så jag kanske ändrade mig när jag insåg att det var repris. Den här boken är det ivf.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186469002
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2011.01.27 - 09:41:57 »

hästpojken heter filmen om de som åkte till Mongolite

den andra är en dansk familj
jag tror att de började med gf/cf-diet (glutenfri, kaseinfri) något många verkar bli hjälpta av
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #39 skrivet: 2011.02.03 - 22:45:32 »

Nä inte ngn runt-världen-pojke, lr häst-pojke (har sett den med) utan det här är som Fjällmor säger en dansk familj som slutade med vissa livsmedel. Stämmer säkert att det var produkter innehållande gluten och kasein (vad det nu är) de slutade med, samt socker.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #40 skrivet: 2011.02.03 - 23:07:12 »

Kasein blev jag tvungen att slå upp, men det betyder mjölkprotein, och det finns ju då i allt som har med detta att göra.
När jag tänker på det, så körde jag ju både mjöl- och mjölkfri diet ett tag, vilket många av er vet. Inte nog med att jag blev bättre. Även barnet blev lugnare. Just då bodde vi iofs på ganska liten yta, vilket kanske också hjälpte till i viss mån, men det kanske hjälpte till med denna diet. Naturligtvis var det vanlig skolmat och så, men när jag tänker på det, så var det faktiskt lugnare. Sen blev det iofs medicin och då blev det ännu lugnare, men i kombination måste det vara helt suveränt. Låter illa när man skriver om det, men om man skippar dessa livsmedel, och sänker dosen medicin, så borde det vara en helt suverän grej att ta till när det kommer till det här.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #41 skrivet: 2011.02.04 - 07:08:02 »

Just nu pratade dom på morgonnyheterna att kostförändringar har hjälpt 60%.
( De säger inte hur kosten har förändrats och inte om 60% av barnen har blivit hjälpta,
eller om alla upplevde en 60% förbättring,
men den är så pass hög siffra, att det är alltid värd att testa)

Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #42 skrivet: 2011.02.04 - 11:03:20 »

Stod en kort notis i aftonbladet med http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8512698.ab
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2011.02.04 - 14:18:53 »

Jaha. Ni hade hört det ja.  :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #44 skrivet: 2011.02.04 - 17:19:45 »

Jaha. Ni hade hört det ja.  :blush:
Ja, denna gang. Men en god nyhet kan inte säges för ofte.
Så förtsätt du oplysa os hemul, vi värdsätter det mycket  :inlove:
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544