Har du fått träffa någon kunnig läkare, Idalinda? Om huvudvärken ändrar karaktär, intensitet eller intervall. Antecknar du i någon almanacka när du har huvudvärk? Det är också en bra idé. Så du kanske ser något mönster. Varje gång när huvudvärken kommer behöver man sätta sig och tänka vad man har eventuellt gjort som triggade den här gången. Varit ute i solen? Druckit för lite? Vilat för lite? Glömt andas? Mens? osvosv.
Jag hade huvudvärk hela eftermiddagen. På kvällen blev det relativt ohanterligt, men jag körde vetekudde på min onda käke. Det var jätte skönt! Varm! Då kunde jag skjuta på medicinen ytterligare 2-3 timmar. Tänk att jag aldrig har tänkt på den varianten förut!
Huvudvärken igår berodde nog på en massa faktorer. Först och främst är jag öm i käken och området runt vänster öra. Överkänslig av all migrän jag har haft där. Läkaren förklarade för mig att det var typiskt för migrän och helt normalt. Det blir så av täta anfall. Inte käken då, utan musklerna i skallen bakom örat. Dessutom blödde jag endel den här gången när han satte botoxsprutorna. Det i sin tur berodde på att jag hade tagit en Voltaren innan jag kom dit pga ryggskottet. Därav har jag små bulor i skallen här och där som ömmar. Just där bakom örat har jag en rackare som ömmar rejält. Så det triggar. OCh så var jag till naprisen igår. Det triggar ibland. Och efter det åkte jag till jobbet med fk-papper. Lysrör och en massa prat. Sen när jag kom hem var jag tvungen att tömma tvättmaskinen direkt för svärisarna skulle komma och låna vår. Och så såg köket ut som en smärre katastrof, så det tog jag hand om istället för att passa på och köra avslappning. Korkat! Där var det första felaktiga beslutet. När väl svärisarna hade kommit fanns inte så mycket annat att göra än att finnas till hands och vara social igen. Börjar ha ganska ont nu i skallen. I med snabb middag före alla andra och sen iväg på årsmöte i bostadsföreningen. Som väl var bara en timme, men lysrör i lokalen! Ont!
Äntligen hem och kunde sjunka ner i soffan med en varm vetekudde.
Nä summa sumarum. Ingen bra dag alls! Var jag sjukskriven? Har jag inte märkt? Idag blir det bättring! Avslappning, lätt rörelse, ut och röra mig sakta. Eventuellt lite matplanering så maken kan handla ikväll. Om jag orkar.