Vad är det hos oss som gör att signalsystemet inte funkar? Hos dig mer än mig, men i alla fall.
Visst kan det vara psykiskt, men jag tror inte på det. Inte bara. Något i nervsystemet (eller vad det är) skickar fel signaler. Vad gör vi åt det???
(tänkte hon högt för sig själv och undrade om någon skulle förstå)
Den tanken har jag också haft, fast mer som en känsla än som en färdig tanke. Om du förstår.
Absolut hör spänningar och tankar ihop. Men jag känner att jag börjar komma till en gräns. Man kan inte, trots idogt arbete med att vara avslappnad, vara så spänd hela tiden. Något är galet då. Jag klarar av att slappna av i alla muskler. Det är inte det som är problemet. Men så fort jag inte är medveten om min kropp. Antingen för att jag sover, eller för att min koncentration är åt annat håll, så kommer spänningarna tillbaka. För mig är alltid avslappning en aktiv handling. Det borde väl vara tvärt om?
Att spänna sig borde vara en aktiv handling. Eller är det en utopi? Vad säger ni som inte har problem med spänningar och smärta?
Den där migränyogan låter spännande. Jag har en qi gong övning som jag brukar göra när jag känner huvudvärken komma. Man föreställer sig att man ligger på en strand i skuggan men händer och fötter ligger i solen och man känner värmen i dom. Funkar förvånansvärt bra.
Ja, det låter som en variant på meditation, som jag har provat. Men som med mycket ger det möjligen avslappning medan det pågår. Ibland inte ens då, för en spänd muskel behöver ofta få jobba först, för att sen kunna slappna av. Därför har Yogan fungerat ganska bra. Mitt bekymmer är att jag är 3 barns mamma, jobbar heltid och ungarna har aktiviteter de ska till. Jag reser 3 timmar om dagen till och från jobb och behöver minst 8 timmar sömn per natt. Få se nu vad blir det. Det blir 5 timmar över, varje vardag, till annat. Matlagning, förberedelser för nästa dag, frukost, äta middag, skjutsa ungar, dusha, tvätta, hänga tvätt, prata med min man och ungarna, läxläsning osv. Det är hart när omöjligt att få in 20-30 minuter yoga i det programmet. Om ska det ge effekt behöver jag göra det varje dag. Nä,jag får helt enkelt inte ihop det.
Jag körde det en ganska lång period och var noga med att alltid få mitt yogapass. Men tillslut blev det ohållbart, för jag kunde inte ta av någon annan tid än min sömntid. Och det höll inte i längden. Det fick motsatt effekt av stressen att få till det.
Nu måste jag nanna kudde. Ska upp tidigt imorgon trots att det är min lediga dag. Jävla bilverkstad!
Men det kan jag ondgöra mig över en annan gång.