Hos oss insåg jag tidigt att jag får vara en servicestation för 4 herrar om jag inte gör något i tid.
Barnen är olika och är olika duktiga på olika saker.
När de va små fick de vara med på allt, men på allvar blev det involverade då när jag blev sjuk 10 år sedan.
När jag helt enkelt inte orkade själv.
Det började att barnen fick ansvar för diskmaskinen, man kan göra ansvarsdagar, krysslistor, eller bara " mamma säger och det blir rättvist".
Vi städar inte varje vecka, men kanske varannan, då tar alla sitt rum + delar allrummet och toan där uppe på deras våning.
Ibland hjälper de till även med vardagsrummet eller köket.
Det är bra om man kan lära först en maträtt till varje barn, och de får göra det 2-3 gånger i rad ( inte dagar efter varandra , men varje vecka 3 veckor i rad) när man orkar stå där med själv och hjälpa till 2-3 gånger, sitter receptet och då har man befriat sig själv från köket då och då.
Hos oss började jag med dom när de var ca. 10 år. Mellansonen är mest intresserad av matlagning, ibland grejar vi timmar tillsammas på en lördag och fixar mat för både lördag och söndag.
Det var en enorm hjälp under den långar perioden då vi renoverade. vem som hälst kunde ta matservicen medan andra rev tapeter!
Pizza, bröd, hamburgare, pannkakor är gott standard, köttfärs-grönsaks-gratäng också.
En sak i taget är min melodi, när ungen sedan kan det kan man göra tradition av det