Corny, tack. Fast just nu har jag lite svårt att hitta in i det roliga.
Jästextrakt är ju i princip detsamma som glutamat. Och glutamat påverkar hjärncellerna direkt. Därför ska man undvika dem. Andra livsmedel påverkar adrenalinet, som i sin tur påverkar migränen. Aspartam är en sån tillsats. Men den är lätt att undvika.
Det svåraste blir ju att undvika mjölkprodukterna. Men eftersom hon specificerade vilka mjölkprodukter man borde undvika. Och inte räknade upp grädde, så kanske jag kan använda grädde i äggröran och smör att steka i. Eller räknas både filmjölk och grädde bort när hon sade gräddfil?
Det kanske innehåller kasein det med? Jag måste kolla det.
Jag hade hoppats på att jag skulle kunna använda gräddost. Men den faller kanske på samma grepp som grädden. Den har hon inte heller räknat upp bland alla ostar. Brie däremot räknade hon upp, och den har jag har käkat massor av de sista två veckorna. Men så har jag haft mycket migrän också.
Det märks att det är en Amerikansk bok översatt till svenska. Det finns en hel del mat uppräknad som inte är vanliga alternativ här. Corned beef och munkar tillexempel räknas upp. Och då är det ändå ett tämmeligen begränsat urval av mat som räknas upp. Hon har spaltat upp 2½ sida med olika råvaror och tillsatser och drycker. Däribland smaksatta kaffesorter! Och sportdrycker som innehåller frukt! Hmm, jag ratar nog alla sportdrycker och håller mig till vatten jag. Jag tar ett saltat ägg efter träningen. Innan jag läste boken tog jag en näve saltade nötter och ett ägg, visserligen.
Men jag konstaterar att det blir ju en jätteomställning det här hur som hellst!
- Till frukost brukar jag äta Turkisk yoghurt utrörd med lite grädde och linfrön och valnötter och kokosflingor till. Och ägg.
Jag får behålla kokosflingorna och ägget. - Lunch i restaurangen. Det går bort.
- Mellanmål ibland är nötter. Det går bort. Annars ost. Det går bort. Ibland ägg. Ägg finns kvar.
- Middag. Den går säkert att ordna. Men såsen brukar bli gräddig och fin. Det går bort.
Jag som redan är mager! Jag måste peta in något annat då. Eftersom jag mår sämre när jag äter mera kolhydrater. Vad ska jag då äta? Såser på kokosmjölk? Olja?
Tur att jag tog en vara hemma och vila upp mig efter migränhelgdag. Jag har mycket att forska i i dag.