Frukt är godis, det har jag alltid sagt till mina barn. Lååångt innan LCHF ens fanns i lindan. Och när man är avsockrad smakar det ännu mer. Just nu är höjden av gott godis gul paprika. Krispig, saftig och söt.
Bara att anteckna vad jag äter och sitta och pilla in det i appen gör att jag håller igen. Igår höll jag igen trots att jag petade i mig kaneläpple och grädde på senkvällen. 1074 kcal på hela dagen är väl lite snålt tycker jag. Men intressant att se att bara för att jag inte petar i mig från skåpet stup i kvarten, och väljer att dricka kaffeslurpen utan varmvispad mjölk gör det ganska mycket skillnad. Men jag hajjar inte riktigt hur jag ska fördela dagen ännu. Känner mig som en analfabet.
Men det klarnar nog snart.
Idag ville jag räkna ut hur mycket min standardomelett innehåller av protein, fett och kh / portion. Man kan lägga in egna maträtter i appen, som man sen väljer hur mycket i vikt eller portion som man äter. Men det gick jag bet på. Så jag fick skriva in äggen för sig och grädden för sig. Måste fråga mannen när han kommer hem. Han som är mattegeni här hemma. Det finns ju såklart någon smart formel för det som man kan använda till andra standardrätter. Typ äggagröten osv.
För övrigt har dagen inte vart någe vidare hittills. Hårtorken skickade fyrverkeri i morse, så jag fick åka ut och köpa en ny, hals över huvud. När jag var klar och skulle åka hem backade jag in i en Mersa. Splitter ny sådan.
Nåväl, mannen som äger mersan blev såklart jätte ledsen först. Men när han förstod att jag inte var en bråkig sort, utan att jag tar ansvar för händelsen så lugnade han sig och vi kunde fylla i papper tillsammans. Men min lätta huvudvärk som jag redan hade, eskalerade rejält. Men maken tröstade mig när jag kom hem, så nu känns det bättre. Och huvudvärken klingade av av lite medkänsla och en kram.
Jag hade tänkt mig att ta mig upp på taket och byta batteri i makens väderstation. Det kanske är en dålig idé?