Jag tycker om dina råd Ninnan.
De är så väl underbyggda med egna erfarenheter, så de känns som du verkligen vet vad du talar om.
Det är svårt att inte tänka heltidssysselsättning, men jag tror jag förstår hur du menar. Att jag just nu bara ska tänka idag och kanske imorgon, eventuellt. Fast det är som sagt svårt när jag har/har haft målet framför mig, att kunna jobba och vara en pålitlig medarbetare och god arbetskamrat. Jag vet, det är ingen som kräver av mig att jag ska jobba när jag har migrän. Men det känns så
tråkigt att inte var en att räkna med. Det är ju det som är hela min person. En som man kan räkna med och som gör sitt bästa, vilket brukar vara riktigt bra. Sån är jag och vill vara. Men nu måste jag tänka om hela min personlighet. Jag måste lära mig att känna på ett annat sätt. Det är inte så lätt efter att ha varit den här personen i drygt 40 år. För mig är det ju en kick att känna att jag tillför något bra. Någon som driver verksamheten framåt. Den som jag är nu, en black om foten, har jag svårt att förlika mig med. Men jag jobbar på det. Helt ärligt. Jag försöker verkligen allt vad jag kan. Jag försöker rikta om fokuset från att vara duktig på att jobba, till att var duktig på att lyssna inåt och känna efter. Phu, det är svårt.
Jag erkände för mina väninnor igår att jag har misshandlat mig själv. Så insikten finns där. Men även vanan att göra som strutsen. Varje minut måste jag rätta mig själv. Jag gör det till och med när jag sover. Rättar till spända muskler. Försöker ligga så skonsamt som möjligt för nacken. Jag känner mig helt slut när jag äntligen får vakna och kliva upp.
Jag har tyvärr fortfarande som en liten panikklump i magtrakten dessutom. Jag förstår ju det där med vilan efter migränen. Att jag verkligen
måste vila och återhämta mig ordentligt. Det finns
inga andra alternativ. Men så ofta som jag får migrän innebär det att jag inte kommer jobba mer. Bara den insikten ger mig panik. Sen när jag även tänker på alla frågetecken som den insikten skapar blir klumpen ännu större. Om jag inte kan jobba, hur ska jag få FK att fatta galoppen? De går helt efter det socialstyrelsen skriver:
Symtomens svårighetsgrad och varaktighet är vägledande vid bedömning av sjukskrivning. I normalfallet och vid i huvudsak stillasittande arbete är rekommendationen ingen sjukskrivning (utöver eventuell egen sjukanmälan upp till 1 vecka). Eftersom mina anfall kommer så tätt kommer jag aldrig hinna emellan med arbete. Vilket då kommer kräva ytterligare intyg från läkare. Och de flesta allmänläkare är så rädda för att stämplas av FK så de vågar knappt skriva sjukintyg. Jag måste prata med min neuro om det här. Han kanske vet och kan hjälpa mig med den biten. Han vet ju helt min sjukdomsbild ändå.