Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.23 - 20:50:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bättre än Lumene, Clinoderme eller något ni kan hitta på Kicks  (läst 30453 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2010.03.21 - 15:18:19 »

Jag tar ett par droppar Jojobaolja och en ärta 99% AloeVera-gel och duttar i ansiktet morgon och kväll. Äntligen har jag inga problem med utslag och finnar, som jag haft hela livet, sen tonåren.  :yay: :inlove: Billigt och fantastiskt bra!
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.03.21 - 17:25:36 »

Hjälper sånt där mot torr hy också?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2010.03.21 - 18:25:28 »

You bet!  :nod-yes: Det är bara att ta någon extra droppe jojobaolja. Den är jätte skön. Tar man bara aloevera kan det kännas lite stramt. Men oljan mjukar upp. Superskön runt ögonen.  :clapgrin:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.03.21 - 19:24:50 »

Tack !  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #4 skrivet: 2010.09.19 - 00:08:26 »

Använder också det! Fast mandelolja istället för jojoba. :lol: Det blir lite flottigt med bara oljan och stramt med bara aloe veran men tillsammans funkar det kanon!  :inlove:
Loggat
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #5 skrivet: 2010.09.19 - 15:03:17 »

Vilket bra tips, det ska jag testa! Jag har mandelolja hemma så testar med det. Jag tycker också att man blir väldigt torr och stram av bara aloe vera, därför står den tuben bara och samlar damm här.

Apropå finnar så har jag haft problem ända sedan jag var 12. Det var värst i tonåren men sedan har det fortsatt. När jag var yngre mådde jag jättedåligt över detta och stannade ibland hemma från skolan. Blir ledsen bara jag tänker på den tiden. Jag har gått hos en bra hudläkare och fått mediciner som har  hjälpt ett tag men sedan har det alltid kommit tillbaka. Blodprover har visat att jag har en viss hormonell obalans, så det är därför jag har hudproblem. Jag har hört att många fått bättre hy av lchf-kost men inte vågat tro att jag ska bli hjälpt. Men, ett mirakel har skett,  jag har nästan inga problem alls med finnar längre!! Någon då och då bara och det är ju helt acceptabelt. Gissa om jag är överlycklig över detta! :lol: Har fortfarande lite problem med torr hud och måste verkligen smörja in hela mig efter att jag duschat men lite mindre torr har jag nog blivit. Hoppas på mindre torr hud framöver.

Förresten, anledningen att jag har mandelolja hemma är att jag kör med balsammetoden och bara använder produkter utan silikoner. Jag skulle kunna prata på om hur bra det är att sluta med schampo men det kanske redan finns en sådan tråd här, har inte kollat. Det är jättebra i alla fall.  :thumbsup:

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.09.19 - 15:20:08 »

Skulle det där funka på torra vinterhänder? D.v.s. är det tillräckligt mjukgjörande för hud som spricker och inte för kladdigt? Konstigt nog har jag inget problem med huden i ansiktet, bara händer och fötter på vintern.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2010.09.19 - 17:06:18 »

Förresten, anledningen att jag har mandelolja hemma är att jag kör med balsammetoden och bara använder produkter utan silikoner. Jag skulle kunna prata på om hur bra det är att sluta med schampo men det kanske redan finns en sådan tråd här, har inte kollat. Det är jättebra i alla fall.  :thumbsup:

Jag kör också balsammetoden! Sen ca 1 och ett halvt år tillbaka.  :nod-yes:

Vet inte om aloevera hjälper på sprickande händer. Mina spricker på vintrarna och fötterna på sommaren. Jag kör med fotsalva på både händer och fötter innan jag går och lägger mig på kvällen. Funkar så länge jag smörjer.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.09.19 - 17:30:12 »

De salvor jag hittat som hjälper mer än just när man smörjer är det en massa läskiga saker i, parabener och sånt.  :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #9 skrivet: 2010.09.19 - 17:53:45 »

Scholls fotkräm för spruckna hälar är fantastiskt bra tycker jag. Har inte brytt mig om att kolla ingredienserna. Jag måste ha nåt som funkar och denna är bäst hittills.

Vad lustigt, jag har också kört med balsammetoden i ganska precis 1,5 år  :smile:

Vilka fördelar har du märkt av metoden? Jag är helt såld, aldrig mer schampo känner jag nu.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.09.19 - 18:43:13 »

IKEAs billiga kräm funkar också, men den är som sagt full av skit.

Jag fattar inte hur det där med balsam funkar. Använder man bara balsam då och är det inte läskiga ämnen i den också?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #11 skrivet: 2010.09.19 - 18:49:04 »

Pure lanolin med mandelolja oparfymerad. Köpte till hästen med är super för torra händer o fötter på människor.  Lanolin (ullfett) :sheep2: har en skyddande,mjukgörande och fuktbevarande förmåga. Täpper inte till porerna Även för sköldpaddor med torr hud  :laugh:( står det på burken)
Loggat
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #12 skrivet: 2010.09.19 - 19:05:32 »

Man tvättar håret med ett lätt balsam. Jag använder inpackning efteråt också men man får prova sig fram till vad som känns bra. Man använder bara balsam utan mineraloljor och silikoner. Dessa går tydligen inte att tvätta bort utan schampo, dessutom är de dåliga för håret. Sedan finns det kanske andra skumma ämnen i vissa balsam. Det är ju individuellt det där, hur noga man är med innehållet i produkterna. När jag började hade jag ganska slitet och livlöst hår. Jag bleker slingor ibland, vet att det inte är så bra men jag vill ändå göra det. Dessutom använde jag plattång. Den har jag gjort mig av med, fick så slitet hår.

Mitt hår blev snabbt bättre, jag är jätteglad för jag var så trött på mitt slitna hår. Trodde att jag skulle sakna schampo men det har jag inte alls gjort. Det går så bra att tvätta håret med balsam och det känns fräscht efteråt, bara man får in tekniken.

Sköldpaddor med torr hud. Jag dör  :inlove: vad gulligt!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010.09.19 - 19:52:58 »

Jag använder normalt inte balsam så jag vet inget om det. De få gånger jag provat har det varit omöjligt att skölja ur det och håret har både känts och sett skitigt ut efteråt (fastan jag tvättat med schampo först alltså). Kan du rekommendera nåt bra (och gärna billigt) balsam?  :inlove:

Lisbeth, köpter man det där på zooaffären eller?  :sheep2:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #14 skrivet: 2010.09.19 - 20:04:12 »

Vilka fördelar har du märkt av metoden? Jag är helt såld, aldrig mer schampo känner jag nu.

Det började med att jag letade efter något mot min eviga klåda i hårbotten. Dessutom fick jag som kläggig beläggning i hårbotten som bara var borta första dan efter tvätt. Fick ständigt tvätta håret och det kliade.  :puke1:

Så råkade jag hitta ett forum där alla var helt sålda på detta. Där hittade jag mycket hjälp och provstartade. Kändes genast bättre i hårbotten och håret blev rent av lockigt! Fick korkskruvslockar! Fast de har försvunnit nu. Men hårbotten mår mycket bättre nu. Och håret är aldrig statiskt och flygigt längre.  :inlove:

Men nu har min favoritinpackning fått nytt recept. så det funkar inge bra längre och jag har inte orkat leta reda på något nytt. Så det blir lite halvhjärtat nu. Provar Lush kakeschampo sen en vecka. Får se om hårbotten blir sur på mig. Då får jag ta tag i det igen.  :smack: :so_mad: (dottern hjälper mig med vilka gubbar som ska befolka det här meddelandet, därav de starka reaktionerna.... somad gubben är en favorit.... :max-shock::wave:
 
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544