Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 19:18:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: pumpa-efterrrätt utan mjölk, mjöl eller nötter  (läst 10381 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2010.01.03 - 19:20:18 »

Jag köper fröer från Runåbergs fröer och har köpt en riktigt bra recepthäfte av dom.
Därifrån kommer följande efterrätt :

Hubbardmaräng
 ( Hubbard är en vinterpumpasort som man kan förvara fram till våren inomhus, men jag vill spara på dom, och använde en annan vinterpumpa)

ca. 8 dl mos av vinterpumpa
1 banan
1 äggula
1 äggvita
drygt 1/2 dl honung
salt
1 tsk varm honung

Rör samman squashmos, banan,honung, äggula och lite salt till en slät smet.
Häll den i en smörad form.
Vispa äggvitan med en nypa salt till skum. tillsätt den varma honungen lite i sänder
och vispa kraftigt.
Toppa ut äggvita med en spatel toppad i kallt vatten över squashsmeten. Den ska täckas helt.
Baka i 175 grader ca. 25 minuter eller tills matängen fått färg.


Smaken var lyxig , jag rekommenderade genast andra att ta gräddglass till det och vi hade även kallt mix av svarta och röda  vinbär till det.
Jag hade rätt bred form och misstänkte att en äggvita vispad kommer inte att räcka, det visade sig att stämma , så för min form blev det 3 vitor.
Till en högre och smalare form räcker kanske en.
Mosen är jättegott även utan marängtäckning. Smakar mycket banan och sedan många andra nyanser ...
Vinbären var lite syrliga,  kombinationen av udda, men kan tänka mig att någon international kock skulle just bjuda något sådant bara för att väcka smaklökarna.
Hallon och björnbär skulle vara utmärkt.

I gamla tider hade jag bjudit havrekakor, mosen och vaniljsås eller glass ihop.

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.01.03 - 19:46:47 »

Det här var intressant. Borde ju gå att göra med alla möjliga fruktmos. Hur blir det? Konsistens? Som en paj? Kaka? Mos? Segt? Sprött?  :dribble:

Svara fort! Jag har ett halvt äpple i kylen.  :lol:


Vet du förresten hur det kommer sig att man kan ha pumpa så länge inomhus? Det är så skumt!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.01.03 - 20:46:45 »

Det där lät supergott  :lick:

Kan gott tänka mig att lite god gammaldags vaniljglass skulle sitta som smort till den där Hubbarden  :smile:

Nåja, vi får stilla oss med godsaker tills vi firar födelsedagar i senare mitt av februari ..  :neutral:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2010.01.03 - 21:17:38 »

jag ser pumpan som ett mirakelfrukt !

från ett nagelstor frö på våren växer en 10 kg- bjässe till september, sedan är det bara bära in i vardagsrummet och ha som dekoration,
( Hur dekorativt blir det med 20 pumpabjässar får ni avgöra själva ... :lol1: )
men vissa sorter klarar sig till våren !
jag har använt pumpor väldigt sparasamt under hösten, och börjar med dom nu när man inte har tillgång till så mycket färsk längre
( ju det finns faktiskt lite färska saker här fortfarande )

Sedan är det bara att slakta pumpan och njuta !  jag är tacksam för det recepthäftet från Runåberg, vilken guldgruva !

Det blir som äppelmos, så visst kan du använa äppel, marängen blir som klister på ytan.

jag åt lite till som kall, och tror att med en gnutta vanilj-krydda skulle det hela smaka som vanijsås !
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.01.03 - 21:46:01 »

Marängen sjunker ihop alltså?

Jag kokade grönkål igår och då tänkte jag på dig. Är det inte det som kan växa i snön?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2010.01.04 - 11:16:44 »

Det blir inte så mycket maräng att den kan sjunka ihop av en äggvita, men som sagt man kan ju breda ut hur tjockt man vill.
Mosen där inne ska bara koka samman, och ytan ska vara täckt av äggvitan i vilket fall.

Jo grönkålen  kan man skörda mitt i vintern och även tidigt på våren.
Jag har ett par där ute fortfarande  sjunken i snön.
jag använder det till fisksoppa och nu ligger problemet som vanligt att det är slut med fiskbuljongen
och det är svårt att få tag i fiskrens och huvud.
Till våran torg kommer en fiskbil varje vecka, men även om man beställer till nästa vecka är det osäkert om man kan få det.
Före jul gick det inte alls. Så jag får tjata på fiskgubben nästa vecka igen.
Först sen kan jag börja koka grönkål ...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.01.04 - 19:58:05 »

Tack.

Jag har inte lyckats få tag på fiskskrov alls jag. Kanske beror det på att jag sa att jag inte ville ha från odlad fisk. Så alla mina fisksoppor är räksoppor. För räkskal har jag gott om (tack Willys!).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2010.01.04 - 20:36:01 »

Jo samma här icke odlade saker...
snart får jag lämna en lapp på anslagstavlan i hamnen och be fritidsfiskarna leverera mig lite fiskhuvud.
 Undra vad dom skulle tänka om det  :smack_head:!
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.01.05 - 19:01:45 »

sätt varsitt fiskespö i händerna på maken och barnen dina istället!.. och ge dem strikta order om fångst så ni kan laga middag!  :flirting: :laugh:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #9 skrivet: 2010.01.05 - 23:29:31 »

Planer finns och vi har ju en båt och t.o.m. nästintill isfria vatten året om ,
men herrskapet kommer inte till skott med sysslan.
Jag är nog den som har mest erfaranhet om att fiska , har pysslat med det hela min barndom med pappar och morfar.
Så jag kan både mäta, kasta och ro nät  :nod-yes:.

Problemet med fiske är att här är vatten så klar att man ser om det finns fiskar eller inte, hur roligt är det att sitta där och se att det finns inte en firre i närheten, på timmar ...
Kastspö, hittils har man haft fullt upp att se till att barnen trasslar inte ihop sina linor när de kastar,
eller att hämta fiskedrag från vassen...nu är dom lite större, men det finns liksom ingen genuint intresse ...
Fiskenät , måste man ha tillstånd?, var kan man lägga nätet?, tja , vi har inte kommit till skott ....

Mer motivationsövningar :nod-yes:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2010.01.06 - 01:01:20 »

Klart ni inte kommer till skott med fisket! Ni har ju annat att göra, förstod vi i annan tråd!  :whink:

Skämt åsido, så brukar väl ändå gäddor hålla till vid vass? Sen vet jag inte riktigt vad det finns för fiskar i Vättern, men Gös måste man ju fiska riktigt tidigt på morgonen. Abborre däremot brukar vara ganska så tacksamma på att nappa. Speciellt när man hittar ett stim!

Nät måste man ha tillstånd för att lägga ut, ja. Vet inte var man måste vända sig, men kanske Fiskeriverket? 
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2010.01.06 - 10:54:48 »

Han får inte alltid som han vill  :rolleyes:

Vättern finns det röding, men då måste man ute under senhösten fram till december  :eek:, då blir jag blåfrysen av bara tanken.
Skarvar äter upp alla andra fiskar  :so_mad:
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.01.08 - 22:08:44 »

ja då blir det ju lite krångligare!..

själv e jag uppvuxen med fiske i sthlms skärgård.. där är vattnet förvisso klart.. men inte extremklart  :flirting: så man såg inte fisken... vi brukade ro ut och fiska i närheten av grynnor.. samma med att lägga nät.. abborre tycker om grynnor tydligen.  :whink:.. huruvida man måste ha tillstånd för nätfiske vet jag inte...  :whistle: men jag misstänker det.  :whistle:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544