I jämna mellanrum funderar jag kring vitamin och mineralintaget.
Jag vill helst inte ta några konstgjorda tabletter, men har gjort avsteg från regeln när det gäller D-vitamin, när kostdoktorn har skrivit om dess fördelar.
Om man nu äter kött, fisk, smör, 1/2 kg grönsaker, ost och andra mjölkprodukter , lite nötter och bär dagligen, då tror jag att det är inga konstigheter att få i sig allt.
När jag nu måste äta lite begränsad pga. mina allergier ( inte mjöl, inte mjölkprodukter ( smör och lite ost fungerar, men gör mig hård i magen),inte nötter eller fröer)
funderar jag igen hur jag får i mig allt i rätt mängd.
just nu funderar jag kring magnesium, kalium och kalcium.
Magnesium verkar vara svårt och kalcium också utan ost.
Kalium verkar finnas i olika mängder i de flesta livsmedel, men om man käkar mest bara kött, fisk och fett får man också för lite kalium.
Jag funderar hur tex. Skalderman reflekterar kring detta.
Om man äter strikt bara kött och fett och dekorerar med grönsaksblad får man garanterad inte alla vitaminer och mineraler som rekommenderas oss.
Han har väl sina åsikter om att vi kanske inte behöver alls så mycket vitaminer/ mineraler som rekommenderas om vi äter kött+ fett i naturligt form.
Men då måste vi väl nästan äta som eskimåer, hela djur med inälvor och annat jox och skinnet på köpet , helst rått....
Jag känner mig lite vilsen.