Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 03:19:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Luna  (läst 11683 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Luna
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 5



« skrivet: 2008.01.18 - 17:18:48 »

Några korta basfakta om mig:
Tant på 55+ som jojo-bantat nästan hela livet, avskyr att laga mat, avskyr att motionera...  :blush:
Frisk förutom lite för högt blodtryck som jag medicinerar sen några år.
Har prövat LCHF i omgångar men inte lyckats så bra, går upp i vikt rätt lätt, ligger still i perioder men inga större nergångar.
Har svårt att hålla ut och får panik om jag märker att jag börjar gå upp. Jag har på olika sätt lyckats gå ner ca 4 av de 17 kg jag vill ha bort.
Mitt långsiktigt mål är att ta mig under 70 kg och hålla mig där. Några tips har jag inte att ge, utan behöver i ställer få en massa tips! Därför har jag tagit mig hit.

(Snodde idalindas tjusiga viktmätare direkt! Den var så fin och kändes som en bra motivationsgrej.)
Loggat



skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #1 skrivet: 2008.01.20 - 00:03:49 »

Hur länge har du hållit på i sträck nu med lchf då? Min erfarenhet är att de flesta har en tendens att krokna efter 2-4 veckor nånstans. Håller man ut mer än en månad får man in rutiner, lär sig hur man ska fixa frukostar, bortbjudningar, helgmiddagar och oväntade händelser.
Jag har lättare nu att fixa oplanerade saker än för något år sen. Däremot är det ju lätt hänt att man i slentrian börjar slira, t.ex. i mitt fall äter för mycket grädde, mandla och nötter. Inget av dem "förbjudet" men innehåller en del kolh så man ska äta det med måtta.
Berätta gärna lite mer om vilka problem du har att hålla dig till kosten, så kanske vi kan tipsa, vem vet.   :whink:
Loggat

Ha en fettrik dag!
Luna
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 5



« Svara #2 skrivet: 2008.01.24 - 13:54:06 »

Tack för ditt svar! Jag har bara hållit på några veckor nu, så än går det bra. Det är väl framst min dåliga karaktär som är problemet  :redface: men jag ska försöka hålla ut, även om nedgången blir långsam. Just nu går det lysande, men jag misstänker att det snart stoppar upp igen och det är då motivationen sviktar. Jag ska verkligen försöka hänga i den här gången, även om det inte händer så mycket på vågen hela tiden. Kanske kommaer det att gå vägen med stödet här på forumet, är så glad att jag hittade hit!  :yay:
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2008.01.26 - 17:55:34 »

Hej Luna!

Jag är helt säker på att de flesta av oss behöver prata med andra kring kosten.
I början ställer man tusen frågor  för der är så konstigt med massa fett...
sedan börjar man intressera av olika recept och testa...
och jag är just nu väldigt inriktat på att undvika tillsatser och industrimat vilket betyder att jag få nu lära mig att kok-konster som jag inte har ens tänkt på tidigare , som att göra leverpastej själv  :rolleyes:

Tickers är ju roligt tycker jag ... jag tänkte uppdatera mitt ,och hade glömt min pincod , så jag måste börja från början  :shy:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.01.26 - 18:17:28 »

Va? Är inte din ticker automatisk?  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2008.01.26 - 23:29:39 »

Den är inte ihopkopplad med min våg. :badtongue:
Loggat
skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #6 skrivet: 2008.01.31 - 08:13:28 »

Den är inte ihopkopplad med min våg. :badtongue:
Det är ju en radikal miss.  :byecry:
USB-vågar borde införas omgående!  :crazy:
Loggat

Ha en fettrik dag!
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2008.01.31 - 12:17:37 »

Allt annat fungerar redan trådlöst här i huset tom. printern :yay: ,så nästa projekt får väl bli vågen då  :whistle:
Loggat
skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #8 skrivet: 2008.01.31 - 12:55:02 »

Luna, hur går det för dig nu?
Är rädd att vi (som vanligt) drog iväg ifrån ämnet...  :club:
Loggat

Ha en fettrik dag!
Luna
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 5



« Svara #9 skrivet: 2008.01.31 - 13:43:50 »

Det gör inget, jag älskar utvikningar  :thumbsup: Sitter själv och gör allt annat än det jag ska, som vanligt. Hittade t.ex. den här länken http://www.peterrussell.com/Odds/RealAge.php som jag var tvungen att testa. (Och låt mig nu inte inleda ER i frestelsen att skolka från dagens plikter också :whistle:)
Loggat



elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #10 skrivet: 2008.01.31 - 14:17:39 »

oj då! Jag är bara 26,5 år gammal. Man tackar  :worshippy::whink:

Men man kan ju undra hur gammal jag enligt länken hade varit om jag hade ätit fettsnålt. Nu sa jag ju att jag åt mycket fett :confused3:

Sorry Luna, nu okkuperar jag din tråd :shy:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2008.01.31 - 18:04:17 »

Luna, nu får du stå ut med oss, när du frestar med sådana länkar.... :rolleyes:

Jag svarade på frågan om kost att jag äter " nyttig mat" alltså inte fett, annars försökte jag tänka rätt.

Jag var 21,4 år och förväntas att leva till 92,6 år :lmao:... men sanningen är att jag har mina 90 och 93 -åriga morföräldrar vid liv  och 88-årige farfar dog lite över ett år sedan.
Min pappa dog när han var 38 år , men den åldern har jag redan passerad , så den faran är förbi redan  :whistle: nu siktar jag till 90+ med fina blodvärden :lol:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008.01.31 - 18:14:40 »

89.6. Fuskade på matfrågan och valde det normala. Det fanns ju inget alternativ för oss. I min släkt är det antingen eller. En del har dött före 65, men de som inte gör det blir mycket gamla. Mormor var 99 när hon dog för ett par år sedan. Farfar 94. Morfars föräldrar också över 90 båda två.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #13 skrivet: 2008.01.31 - 18:47:45 »

89.6. Fuskade på matfrågan och valde det normala. Det fanns ju inget alternativ för oss. I min släkt är det antingen eller. En del har dött före 65, men de som inte gör det blir mycket gamla. Mormor var 99 när hon dog för ett par år sedan. Farfar 94. Morfars föräldrar också över 90 båda två.

Så du är 89,6 i det verkliga livet?  :cool_big:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #14 skrivet: 2008.02.01 - 15:47:04 »

89.6. Fuskade på matfrågan och valde det normala. Det fanns ju inget alternativ för oss. I min släkt är det antingen eller. En del har dött före 65, men de som inte gör det blir mycket gamla. Mormor var 99 när hon dog för ett par år sedan. Farfar 94. Morfars föräldrar också över 90 båda två.

Så du är 89,6 i det verkliga livet?  :cool_big:

wow! hon har hittills bara sagt att hon är 50+  :ROTFL2:
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544