Saxade från
www.shenet.seMandelolja
Mild. Kan ge kosmetikaakne (pyttesmå knottriga utslag i ansiktet) som går bort då man slutar använda oljan. Kallpressad är minst behandlad och ska användas på överkänslig hy - den som är känslig för lösningsmedel kan pröva en kallpressad olja, den som är känslig för besprutningsmedel en olja från ekologisk odling. Nötallergiker brukar i allmänhet tåla mandelolja.
Jag tror inte du ska använda den.
saxade lite till om Jojobaoljan
Jojobaolja
Kanske den bästa vegetabiliska oljan för oljebaserad parfym - tar upp dofter bra, fixerar doftämnena och får dem att mogna ihop bra. Dessutom är den mycket hållbar, den raffinerade dessutom luktfri och utvecklar inte heller någon eftersom den inte härsknar.
Som andra oljor mjukgörande och skyddande - den kan mycket väl användas som den är som fuktighetsbevarande nattkräm. Den sägs vara utmärkt på psoriasis och torra eksem och också ha viss "reglerande" effekt på bakterier. Tecken tyder på att jojobaolja passerar en del barriärer och går in i huden på ett sätt som inga andra oljor lyckas med. Den kan alltså vara ett bra medium för andra verksamma ämnen som man vill arbeta in, t. ex. som grundolja i ansiktsolja. Mycket lite behövs.
Kallpressad jojobaolja har en solskyddsfaktor på runt 4 och sägs också snabba på pigmenteringen.
Rengöringsmedel
Bra sminkborttagare som den är eller som ingrediens i rengöringskräm.
Anses balansera talgproduktionen och hjälpa både vid underproduktion (torr och lättirriterad hy) och överproduktion (fet hy med akne). Bra för rynkig, grov och åldrad hy.
Rätt mycket använd i schampo och balsam; har visat sig ha positiv effekt på seborré, mjällbildning och torra eksem i hårbotten - bäst är att massera in den i hårbotten. Bra i hårolja också på torrt och skadat hår - några droppar på torra hårtoppar ger ny lyster. En oljeinpackning ger bra volym och glans och är relativt lätt att tvätta ur.
Jag måste säga att jag är förvånad att hon inte visste detta på hälsokosten. Gå tillbaka och stick detta under näsan på henne.