Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.18 - 10:32:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Lurigt "vatten"....  (läst 45959 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #15 skrivet: 2011.03.24 - 11:32:26 »

Näj, inget recept. Om gömda fruktjuicer var det väl?  :lick:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #16 skrivet: 2011.03.24 - 11:37:18 »

Nu var jag tvungen att kolla efter. Jagjagjagjag hade rätt! Det började med ett recept på Kümmelfleisch som hemul lade ut.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #17 skrivet: 2011.03.24 - 11:38:30 »

Var på vift och blev törstig härom dagen. I läskkylen på närmaste kiosk hittade jag en flaska bonaqua citron som jag köpte och svepte i tron att det var precis vad det såg ut att vara, vanligt vatten med bubblor och syntetsmak av citron. Väl hemma granskade jag flaskan och fann att jag svept vatten  med fruktjuice a 1,8 gram kolisar per deciliter. På en halvliter blir det rätt mycket, och ett helt onödigt intag.  :sad:
Int´ gör det nå´t om hundra år, men ändå...

...men detta är ju första inlägget i tråden  :pippi:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #18 skrivet: 2011.03.24 - 11:39:27 »

Jaha, du menade den andra tråden.  :lmao: :pippi: Ja men det är jag oskyldig till  :lick:  :lmao:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #19 skrivet: 2011.03.24 - 11:41:49 »

 :lmao:  :lmao:  :lmao: Underbart hur man kan missförstå varandra! F´låt dumma mig!  :ignore:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2011.03.24 - 14:37:44 »

:ot:
Jag läste nyligen att kolsyra kan skada tandemaljen, den fräter tydligen. Intressant kanske för dem som använder Soda Stream...

Kümmel fleisch! Nu blev jag sugen!  :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #21 skrivet: 2011.03.24 - 15:04:38 »

Det läste jag med. Fast det verkar ju som att syror gör det iom att även askorbinsyra gör emaljen mer porös. Tyckte jag var lite tråkigt, eftersom jag älskar bubbelvatten.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #22 skrivet: 2011.03.24 - 15:26:07 »

Jag dricker bara bubbelvatten när jag måste köpa vatten av någon anledning, då går det bra att dricka men inte hemma. Tyvärr har vi ohyggligt illasmakande vatten där jag nu bor, trots att ledningen och vattenkällan är den samma som till tidigare bostad, så jag lider ofta av vätskebrist nu för tiden. Inte gillar jag heller att smaksätta vattnet med citron eller annat, vatten ska smaka vatten när jag är hemma!
Vintertid passerar gubben en kallkälla när han är ute med plogbilen så han brukar få blöta ner sig i snön för att ta sig dit och hämta vatten åt mig, det är riktigt gott vatten det.  :drool:
Och en snäll gubbe.  :inlove:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011.03.24 - 15:35:49 »

Har du provat att tappa upp vatten i en karaff och låta det stå i kylen ett par timmar innan du dricker? Jag började med det för att få bort kloren, men det konstiga var att den där "rörsmaken" fösvann också! Jag har supergott vatten nu. Har två såna där "fyrkantiga" glasstillbringare med lock. När en är slut fyller jag genast på den och byter plats på kannorna så jag kan hålla reda på vilken som stått längst på avdunstning.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #24 skrivet: 2011.03.24 - 16:01:34 »

Jag tappar upp vatten i en karaff, helst kvällen innan, och låter den stå i rumstemperatur. Jag dricker mest vatten på morgonen/förmiddagen och vill inte ha kallt vatten, smaken är lika illa oavsett om vattnet fått stå eller om det är nytappat. Det är bara när jag får källvatten som en liter får stå i kylen till jag druckit upp den första litern.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2011.03.24 - 16:09:21 »

Usch. Är det långt till den där källan? Hur vore det att åka dit med en 25-litersdunk lite då och då, en sån med tappkran? Fast då är det plasten förstås. Tror inte det finns damejeanner med tappkran. Fast det finns kaggar! :surprised:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2011.03.24 - 16:09:42 »

Kan någon i familjen svetsa?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #27 skrivet: 2011.03.24 - 16:18:27 »

Jag är lite osäker på hur långt det är men jag skulle tippa på nästan 4 mil enkel väg. Det är i en liten 2,5 liters plastdunk (gammal saftdunk) vi hämtar vattnet nu men det måste hällas upp i glaskaraffer/flaskor så snabbt som möjligt för att inte ta smak av plasten, vi har en 5 liters också men den ger genast smak till vattnet. Jag har funderat på att skicka med glasflaskor men är lite tveksam till det, inte så kul med många minusgrader, iskallt vatten och kalla glasflaskor, för sambon alltså.

Vad tänkte du med svetsandet? Ett 4 mil långt rör? Men ja, vi har en svets och sambon en bror som är utbildad i den ädla konsten att svetsa.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2011.03.24 - 16:39:57 »

Nej, jag tänkte två rostfria 15-litershinkar som svetsas ihop, alternativt en sån där jättekanister med lock de har i skolbespisningar eller en annan färdig rostfri behållare av nåt slag, ett "tanklock" och en kran.  :smile:

När jag tänker efter skulle en sån matkanister funka med löst lock också, man kan kanske sätta klämmor runt kanten under transport. Fast en tappkran vore ju fint förstås.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #29 skrivet: 2011.03.24 - 16:45:50 »

Men så mycket vatten hinner nog bli lite unket när det får stå, det tar ett bra tag innan jag bälgat i mig 15 liter.  :drink:
Fast själv idén var bra, ska se om jag kan hitta något passande. Nackdelen är att rostfritt är himla dyrt, blir till att gräva djupt i plånboken.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544