Jag har idag pratat med en av dom utpekade grisbönderna.
-dom känner obehag att någon har varit och smygit bland deras grisar på nattetid
-dom är oroliga vad samhäller är på väg till
-som var oroliga om vilka smittor dessa smygfilmare tar med sig in i gården då man alltid måste har skyddsutrustning när man kommer in
-dom är anmälda till länstyrelsen ( eller vad myndigheten nu heter) och polisanmälda enligt median
men
-ingen av dessa myndigheter har kontaktat dom skriftligt, muntligt eller fysiskt
-dom undrar om de är anmälda eller ej och har försökt ringa runt för att få något svar
På nyheterna säger man att gårdarna inspekteras vart tredje år, men hos dom går veterinären vart 8 vecka och de har fått
bra betyg under alla år på alla kontroller
-dom har alltid berättat att djurskyddslagen är hård och att grisarnas mat är mer reglerad än skolmaten.
-de berättar att visst kan sår uppkomma på djuren, det förekommer även bland människor och man behandlar dom
-djur dör alltid och födds döda också, dom förvarar man i lådor
-de är rädda om sina djur , man får ju inte ett enda krona för en gris som har blivit av med svansen tex.
Vi var rörande överens om att det alltid finns gårdar som missköter sig och det måste man ta tag i .
Veterinären hade varit inne hos dom idag och hittat ett litet sår på en grisarna ( över 300 suggor).
Ingenting enligt veterinären.
Det såg riktigt äkligt ut på filmerna jag försvarar inte dom på något sätt,
men vi måste också tänka att tänk om den döda grisen i filmen dog just den natten ( på en gård på flera hundra grisar dör det säkert en och annan gris då och då ) då hinner man plocka bort den på morgonen.
Halm behöver dom absolut.
Men som median lyckas vinkla vår kost titt-som-tätt till bara ägg och becon och "proteindiet" så kan dessa djuraktivister också välja visa vad de vill och vinkla nyheten på sitt sätt.
Jag har aldig varit inne i en svinstia av industrimått, så jag har ingen susning om hur det ska vara och hur det är reglerad.
och jag tror säkert att dom krav-nassarna har det mysigare på sina gårdar.
Men hela den svenska grisproduktionen kan inte bara vara en katastrof, eller ?