Jag har ju aldrig egentligen räknat kalorier. Mer en följdeffekt av inmatning i minmat när jag behövt få hjälp med proportionerna då troligen. Det jag minns från då är att jag inte matade in smör till stekning, i kaffet och så, så det är nog inte helt rättvisande.
Vilket minne du har hemul, jag minns inte sånt alls...
En vanlig dag nu ser ut ungefär så här. Vi äter på bestämda tider och jag anpassar portionerna efter det. Att äta ett par gånger om dagen är inte min grej och jag har svårt att se at det skapar bra matvanor hos barnen i längden:
Frukost:
(Beroende på hunger!)
Kaffe med äggmjölk eller grädde
Om hungrig - en skål äggsmör
Om inte - en ostrulle med kanel till kaffet
Lunch:
(Beroende på hunger! Allt från ett litet kaffefat till skogshuggarportion)
Rester från gårdagen eller äggröra/omelett med tillbehör (bacon, svamp etc)
Mellis:
Kaffe med äggmjölk eller grädde
Om hungrig - en ostrulle med kanel till kaffet
Middag:
Rejäl mat oftast. Middagen är vår viktigaste stund i familjen, alla sitter och umgås och äter en längre stund. Här äter jag mig rejält mätt i nuläget. Funderar dock på Anna Halléns (gi-anna, kostgajden-Anna)
Handflate-mått då jag går ner så långsamt och har så långa platåer... Vi får se.
Om jag tränat på fm blir jag hungrig på kvällsfika, annars inte. Ett tecken på att min kropp äntligen hittat tillbaka till aturliga signaler tror jag.
Jag äter inget spannmål, inget socker, ingen potatis. Smakar ibland till helg/fest någon sötad bit (sötningsmedel eller det lilla sockret i en bit 70% choklad) men det är bara någon gång/mån. Kan någon gång ibland äta rostade rotsaker men oftast är det broccoli/blomkål/haricot verts eller vitkål. Eller inget tillbehör alls.
Jag har inte tid att räkna på detta, hoppas det är till hjälp ändå?