Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 18:24:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 7   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fin i fejan med kokosolja  (läst 93344 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2009.11.20 - 20:04:34 »

 :lick: :laugh: :lmao:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nelliesmamma
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 6



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2010.01.01 - 22:16:15 »

Alltså jag blev len och fin HELA JAG när jag började äta kokosfett (eller drack i theet) Var det bara jag som märkte det??? Hahaha, jag kanske överdoserade lite... :flirting:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2010.01.01 - 22:26:52 »

Du använde det rätt mycket då, istället för annat fett? Jag provade nog mest Sally Fallons knep, att äta en msk en stund före maten. Senare har jag använt det mest till efterrätter. För lite, antagligen. Däremot blev ju huden mjukare när jag började äta mer fett öht, även om vissa delar fortfarande är torra så är de inte lika torra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2010.01.01 - 22:54:28 »

Jag har också anammat att kokosolja är perfekt att återfetta huden med  :thumbsup:
Att smörja skinnet med kokosolja har haft en otroligt bra effekt både i ansikte och kroppen i övrigt  :clapping:

Fin som massageolja är den också, otroligt skönt att bli masserad med ljummen olja  :smile:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2010.01.01 - 23:09:48 »

Å nej! Nu kommer Corny att få idéer igen. :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2010.01.01 - 23:22:37 »

Idéer  :confused3:

Jag har kommit på en strålande idé kring gubbens nya liv med LC .. Han kommer nämligen få massage tre gånger i veckan ...  så länge som han äter enligt "planen" ..
Struntar han i vårt fyraveckorsavtal.. ja då blir det nada massage  :nonono:   

Har för mig att han kallade det för "utpressning"  :biggrin1:

PS Alltså, skyndar mig att tala om med en endaste gång, det handlar om helt vanlig massage av nacke och rygg  :whink:  :lmao:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2010.01.01 - 23:51:50 »

Idéer  :confused3:

 :nod-yes: :confused3:

Citat
Jag har kommit på en strålande idé kring gubbens nya liv med LC .. Han kommer nämligen få massage tre gånger i veckan ...  så länge som han äter enligt "planen" ..

På de villkoren kan JAG gifta mig med dig!  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nelliesmamma
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 6



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2010.01.02 - 18:35:41 »

Du använde det rätt mycket då, istället för annat fett? Jag provade nog mest Sally Fallons knep, att äta en msk en stund före maten. Senare har jag använt det mest till efterrätter. För lite, antagligen. Däremot blev ju huden mjukare när jag började äta mer fett öht, även om vissa delar fortfarande är torra så är de inte lika torra.
Eh, det stog på burken att man kunde äta tre matskedar om dagen och jag tog "riktig" matsked, den man äter med....hihihi, den rymmer nog tre matskedar va?? Så det blev nog lite mycket. Va fan, jag tänkte att jag skulle köra som Skaldeman och prova mej fram. För mej blev det inte bättre med cocosfett... Hade BÅDE mycket grädde och cocosfett. AJA, jag vill hellre ha grädde så nu blir det lite cocosfett nån gång i veckan bara  :tongue:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2010.01.02 - 20:03:08 »

Man kan nog äta hur mycket som helst. 3 msk står det nog bara för att fett inte är nyttigt  :rolleyes: ellre för att en del inte tål stora mängder kokoslolja. Sally Fallon-människorna har det ju i allt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #39 skrivet: 2010.01.03 - 00:51:22 »

Har jag inget matskedsmått, så mäter jag vanlig matsked. Tror inte att det är ett tredubbelt mått, nej. Men jag mäter å andra sidan strukna mått på matskedarna. Har alltid blivit bra hittills!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2010.01.03 - 01:23:20 »

Citat
På de villkoren kan JAG gifta mig med dig!  :tongue:

Du är alltså lättfångad Hemul  :rolleyes:  :whistle:

Nåväl, på måndag drar vi igång med LC ...
HF har vi liksom redan  :whink:

Jag ska nog köpa in en ny burk med cocosa .. det lär gå åt mycket till massage framöver  :nod-yes:

Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #41 skrivet: 2010.11.22 - 13:14:08 »

Jag ska prova att använda kokosolja i ansiktet en period, i alla fall på nätterna. Vilken sort använder ni? Är det den dyra man ska ha? Jag har kvar mitt silverpaket eftersom jag inte blivit övertygad om att det är värt att köpa den dyra sorten. Tyvärr luktade det lite härsket imorse. Jag har varit med om det tidigare när jag använde jojobaolja från Body Shop. Framåt morgonen kändes en  härsken doft, inte så trevligt!

Hur som helst så var jag jättemjuk i ansiktet i morse  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2010.11.22 - 13:27:53 »

Jag har köpt från Crearome. Dyrt när man köper för det är stora förpackningar som gäller, men billigare än annan ekologisk olja per kilo. Men sist jag köpte hade oljan en bismak. Och när jag sent omsider kom mig för att ösa upp den i glasburkar så var oljan i botten på hinken mörkare, såg lite grådaskig ut.  :eek: Var ju försent att klaga, men det känns inte så kul att äta den. Härsken är den inte men har en lite frän bismak. Kanske det bara har kommit med lite av det bruna skalet? Det var nog fjärde gången jag köpte och den har varit toppenbra tidigare, så jag vet inte.

Du ska inte smörja så du blir kladdig. Plaskplött ansikte och så tar du bara någon droppe olja i händerna och spridet ut med en lätt rörelse. Du behöver inte hålla på och kleta som med creme och försök inte gnugga in den. Oljan sprider sig av sig själv som en film på vattnet bara den blir någotsånär fördelad över ansiktet. Jag duttar lite med fingret under ögonen, sen klappar jag runt lite med handflatorna bara. Sen låter du det självtorka. Det blir en lite sidenaktig lyster i början, men den feta känslan försvinner fort.

Fixar också mina händer som blir tvärtorra med sprucken och blödande hud den här årstiden. Kosten gjorde att det blev mycket bättre, men det är kvar i "ytterkanten", särkilt på högerhanden. När det började spricka förra året satt jag framför TVn eller datorn några kvällar i rad och kletade hela tiden på olja. Sprickorna läkte och försvann och fort gick det! Har precis genomfört årets behandling och det funkade igen. Orkar inte blöta händerna och ta lite olja, så det blir rätt kladdigt. Man kan ju akta sidensoffan, men på vanliga bommullskläder blir det inga fläckar. Tangentbordet blir lite halt dock.  :tongue: Sprickorna börjar läka ihop redan efter första dagen. Sedan försöker jag underhålla genom ett smörja någon gång per dag när jag kommer ihåg. Inga sprickor på hela vintern förra året efter de första. :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #43 skrivet: 2010.11.22 - 16:41:16 »

Ur Gunnar Lindgrens nyhetsbrev, svar på frågor han ställde om tillverkningen av kokosfett i silverpaketen:

1. Upphettning vid utvinning ur kopra, i så fall vid vilken temperatur? Ja, upphettning har används, vi ger inte ut temperaturen men kan garantera att kokosoljan har en bra kvalitet.


2. Fraktionering, i så fall har något lösningsmedel använts? Nej, kokosfettet är inte fraktionerat, det är fullhärdat. Dvs. alla omättade oljor är ändrat till mättat fett för att bättra produktens egenskaper (hållbarhet och konsistens).


3. Raffinering, i så fall har kokosfettet varit i kontakt med natriumhydroxid, fosforsyra/citronsyra och bentonitlera? Ja. Kokosoljan är fysiskt raffinerad, vilket innebär att fosforsyra, blekjord (bentonitlera) och aktivt kol används som processhjälpmedel. Både fosforsyra, blekjord och aktivt kol är godkända processhjälpmedel (av EU), och det finns inga rester kvar i den raffinerade slutprodukten. Fosforsyra används ofta i många livsmedel, blekjord är en naturlig lera som också är tillåtet att använda direkt som foder, aktivt kol även känt som som Nori, användas av människor när de har ätit något fel. Alla dessa processhjälpmedel är godkända av EU och används i livsmedel eller foder.

4. Har kokosfettet deodoriserats, i så fall vid vilken temperatur? Ja, deodorisering gör man för att små partiklar t.ex. metaller, fria fett syror, färgrika ämne har påverkan till smak, färg och hållbarhet. Vi ger inte ut temperaturen.


Loggat

Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #44 skrivet: 2010.11.22 - 18:03:41 »

Tack för tipsen Hemul och tack för info Tina  :smile:

Jag ska använda cocosfett en period nu och se om jag blir mindre torr. Det känns verkligen härligt att smörja in med, mjukt och lent. Jag tänker dock passa mig för att ha det i håret. Provade det en gång som en inpackning och det blev väldigt flottigt. Det är verkligen skillnad på olika oljor, vad de är bra för.
Loggat
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 7   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544