Jag har just kommit på hur man själv kan göra en stor crockpot av relativt vanliga komponenter. Idén har jag snott från bryggeri-entusiaster.
Det som behövs är en stor plasthink med lock, typ såna som säljs för
vin/öl-bryggning.
Ett kärl för själva koket som ryms i hinken.
Ett doppvärmarelement från en vattenkokare. Detta bör vara en vattenkokare med kontakt till som kan kopplas till en typ datorkabel
(bild)En dimmer som klarar 10 A eller en
"Universal Thermostat".
Bubbelplast, liggunderlag, frigolit el dyl för isolering.
Skruva loss doppvärmarelementet från vattenkokaren. Mät hur stort hål som behövs borras upp i plasthinken för värmaren. Har för mig att många element ska ha ett 32 mm hål men mät för säkerhets skull.
Borra upp hålet med en hålsåg eller liknande så att värmeelementet hamnar några cm ovanför botten av hinken.
Skruva fast värmeelementet med de packningar som den hade i vattenkokaren.
Fyll hinken med vatten utan att koppla in sladden och låt den stå ett par timmar för att vara säker på att den håller tätt. Testa därefter att värma vatten under uppsikt tills det nästan börjar koka.
Nu har vi ett stort vattenbad som vi kan sänka ner ett kokkärl i eller varför inte en vacuum-förpackad stor stek som får flyta runt i hinken.
Dimmern har som funktion att reglera effekten till värmeelementet så att köttet får en lagom tillagningstemperatur. Ställ in rätt effekt med hjälp av en temometer.
Vill man lägga ut lite mer pengar kan man köpa den ovan nämda termostaten istället som automatiskt reglerar tempen i kärlet.
Isolermaterialet ska användas för att effektåtgången inte ska bli så hög (dyrt) samt att det inte ska bli så varmt i köket. Ställ hinken på en bit frigolit och vira in den med bubbelplast/liggunderlag eller annat isolermaterial.
Hoppas ni förstår denna manual annar får ni hojta till.
Lycka till!