Man kan använda enbart bikarbonat som bakpulver. Man ska då använda halva mängden. 2 tsk bakpulver = 1 tsk bikarbonat.
Det fungerar bara om degens har något syrligt i sig redan. Vad gränsen är eller om vanliga degar man gör har tillräckligt av något syrligt det mesta har jag ingen aning om. Men det finns en anledning till att bakpulver innehåller både bikarbonat och en syra, för om syran skulle saknas helt fungerar det inte.
Vad som sker är en syra-bas reaktion mellan bikarbonatet och syran (bikarbonat är en bas) och då bildas koldioxid, vilket ger "jäsningseffekten". Bikarbonat själv gör ingenting. Det behöver inte vara just bikarbonat heller, andra baser som innehåller kol kan fungera också (men de flesta är inte smakfria och skulle inte passa i matlagning).
Reaktionen kräver även vatten, vilket är anledningen till att den inte sker i burken med bakpulver.
Men det behövs ju inte mycket av det syrliga, så man behöver väl inte vara orolig för att det ska förändra smaken i onödan. Anledningen till att man bara ska ta hälften som du nämner är för att bakpulver man köper är utspätt med stärkelse, som ska suga upp eventuell vätska som kommer in i burken (t.ex. från luften när man öppnar burken) så att inte reaktionen sker i förtid. Jag visste att man inte skulle ha lika mycket, men att det var just hälften visste jag inte.