Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:57:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad äter ni där hemma egentligen?  (läst 27054 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #15 skrivet: 2009.08.21 - 19:03:19 »

Det är någon liten chark här i närheten av mig som tillverkar egna, kanongoda, isterband. (Den är så liten att jag inte tror att det är någon annanstans de säljs.) Jag ska såklart inte svära på att det inte är socker i, men det står iaf inte på innehållsförteckningen. Men det mesta köttet där är ekologiskt, så om du hittar några eko-isterband, så bör det vara på ett ungefär samma innehåll, tycker jag.

"Den hemlige kocken", har jag tyvärr läst, och det ångrar jag djupt på sätt och vis. Blir så jäkla dyrt att köpa hem en massa apparater för egentillverkning av allt!  :whink: Dessutom blev det storgräl här hemma pga den boken. Jag och sambon har inte riktigt samma inställning till mat, kan man säga om man vill uttrycka det fint.  :lol: Jag kan visst tänka mig att trycka i mig en pizza då och då, men halvfabrikaten undvek jag i möjligaste mån redan innan jag hade läst denna bok, och efter blev jag mer eller mindre rabiat. Så då blev det som det blev...  :whistle:
Vi löste problemet genom att jag blundar för det mesta utom E621, om det kommer hem något färdiggjort. Annars lagar jag maten, och på det viset slipper vi slåss.    :lmao:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2009.08.21 - 22:55:47 »

 :lmao: Låter som en mycket bra kompromiss tycker jag!  :flirting:

även jag har läst "den Hemlige kocken" och även uppföljaren "äkta vara"  :lol: .. båda väldigt bra och tänkvärda. men "den hemliga kocken" ställer verkligen till det för ens invanda vanor!.. första gången jag och maken handlade efter att ha läst denna.. tog det över 2 timmar!!.. vi lusläste allt!!  :rolleyes:.. numera går det lite snabbare.. men vi passar fortfarande noga på alla tillsattser!... och undviker dem i möjligaste mån.. även om några få produkter smyger in nån gång i bland  :whistle:.. däribland "macadamia cheese" .. som är Gryyyymt goda!.. men inehåller E621  :so_mad:

Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #17 skrivet: 2009.08.22 - 00:43:12 »

Jomen, kwidell, man kan inte vara helrabiat, vilket jag helst hade varit. Jag menar inte att det ska vara helt utan konserveringsmedel och dylikt, för det går inte, men däremot vill jag gärna slippa E621 och diverse förtjockningsmedel osv.
Häromdagen visade jag dock min rabiata sida gentemot min man. Han åkte och handlade, vilket han i ärlighetens namn är den som gör oftast (jag får hem varorna och gnäller om det blir "fel"). Skulle göra korvgryta med lite starkare korvar, och där står det på ett av korvpaketen E621. "Jag slänger det här", sa jag till honom. "Ok, jag vet inte så mycket om sånt, så visst. Jag kollade inte", sa han. Det var säkert 40 kronor i slasken, men jag vill inte att någon av oss ska äta sånt om vi inte måste. Samtidigt är det ett I-landsproblem, för hade någon som inte haft mat alls hört mig, hade denna människa antagligen tagit livet av mig fort. Eller långsamt, pga att jag slängde mat som var fullt ätbar, trots allt.
"Den hemlige kocken" ställde inte till det så mycket för mig personligen, egentligen. Jag har lagat det mesta från grunden i många år. Bara det att det irriterar mig att ALL halvfabrikat är kass! Det finns liksom inget bra alls! Och det är tråkigt. Ska du ha snabbrätter, så måste du laga dem själv!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2009.08.22 - 03:17:39 »

jo, även jag slipper helst E621 så långt det går!  :nod-yes: .. och den accepteras inte i några "Matvaror" här hemma! :nonono: .. utan det är just bara min lilla "syndiga" sida som tillåter "macadamia Cheese"  :laugh:
men jag tycker du gör helt rätt som inte äter eländet!.. maken din borde kanske också läsa "Den hemlige kocken" .. för jag anar att han inte gjort det!?.. jag har varigt så pass "elak" att jag gett bort den boken i Julklapp åt både höger och vänster! :laugh: .. mina föräldrar, makens föräldrar, min syster mfl.. :lol:..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #19 skrivet: 2009.08.22 - 11:10:59 »

Om vi får snacka om gröna saker här  :rolleyes:, så blir det gott att steka dom i smör...

En bas-tillbehör : massa smör, hyvlad vitkål som bas och tillsatser kan vara : lök, morötter, paprika.
Tomater, lök och ost i ugnen en stund.

Vi äter ofta fisksoppa, hamburgare i salladsblad, köttfärs blandat med olika grönsaker.
Makrill med ost ( oftast uppvärmt i micron , tyvärr ) är en snabb brunch här.

Fet yogurt med bär är gott  liksom hemul-bröd-pannkaka eller vofflor med bär och vispgrädde.

Jag är helt salig av knäckebrödet just nu !

kolla också avdelningen " dagens rätt" jag kikar dit ibland när fantasin tryter.
Ica-maxi har flera korvar i serien "Korv utan E-tillsatser" choritzo, falukorv, bratwurst, prinskorv. många av dom är helt ok i smaken.
Trådet om det finns också bland livsmedels-snacket, de var inte dyra enligt mig.
problemet är bara att de har kortare datum en vanliga korvar, så om man glömmer dom i kylen kan de lätt bli för gamla...
Loggat
yngve
Gäst
« Svara #20 skrivet: 2009.08.23 - 17:03:45 »

Varit borta från datorn över helgen och ser nu att ni snackar på om "den hemlige ..." Intressanta synpunkter som jag delar i det mesta. Jag undviker också E621 - glutamat i de fall jag vet vad som är i. Behöver nog byta glasögon snart för ibland är texten på paketen så liten att jag numera inte ser den längre.

Corny, visst pratar vi om I-landsproblem men om jag får sticka ut hakan litet så tror jag inte vi behöver få dåligt samvete om vi ratar kass mat. Jag tror att vi genom konsumentpåverkan gör alla människor en tjänst om vi väljer mat utan knepiga tillsatser. På sikt.

Lyllo du förresten som har en egen liten bra chark!
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #21 skrivet: 2009.08.23 - 20:51:46 »

Jag fick inte ett dugg dåligt samvete! Problemet här, var ju att pengarna sas redan var kastade i sjön. Jag hade hellre låtit skiten vara kvar i hyllan!!!
Vad jag menar är, att genom att köpa dåliga saker, så ger också vi som konsumenter vårt "samtycke" till att de produceras. Att jag slänger korv hemma påverkar inget annat än vår egen ekonomi. Rent krasst har jag alltså "godkänt" en skräpprodukt genom att köpa den. (Eller ja, jag köpte den indirekt...)

Charken jag skröt så mycket om, är tydligen såld, vilket i sin tur innebär att vad som helst kan hända! Tack och lov tror jag att det finns någon förening för ekologiskt kött här, som man kan beställa från. Ska kika närmare på det! :)

Förresten, så kanske förstoringsglas kan vara värt att ha med sig i affären. Jag tror nämligen inte att du ser så dåligt egentligen. Jag tror att det är producenterna som krymper texten, så att vi konsumenter inte ska orka läsa igenom innehållsförteckningen!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
yngve
Gäst
« Svara #22 skrivet: 2009.08.23 - 21:10:05 »

Ok då.

Det där med texten har du nog rätt i också.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2009.08.24 - 00:22:57 »

Ja, det där borde man klaga på. De skulle vara skyldiga att hänga förstoringsglas på alla hyllor så länge textern är så där liten.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #24 skrivet: 2009.08.24 - 03:49:25 »

Nope hemul, nu tror jag att du har sackat ur totalt! De borde vara skyldiga att göra texten större! Det är det de ska göra!!! Vad har hänt med dig? Karlgalen?  :sex:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2009.08.24 - 06:06:36 »

Det är de redan. Det finns någon förordning som säger att texten ska vara tydlig, lättläst eller liknande. Men när nu producenterna inte rättar sig efter det borde affärerna vara behjälpliga med förstoringsglas. Så det!  :tongue_wag:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2009.08.24 - 16:08:02 »

problemet för många producenter är väll att inehållsförteckningen är så himmlans lååååång!.. så den inte skulle få platts om de inte skriver den i Mikrominimal text! :tongue_wag: ..  men nog är det om¨åttligt irriterande allt!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2009.08.24 - 16:10:36 »

Då kunde de ha en sån där viketikett som det är på medicin.  :lmao:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2009.08.24 - 16:13:51 »

 :lmao: det skulle just se roligt ut!. :laugh:. en liten dithäftad "bok" kanske... då skulle man direkt se vad man ska undvika! :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544