Det stämmer... för vi är fem här !
Alltså jag äger en sådan stor frysbox, modell gammal, den rymmer nog 500 liter och en hellång köksfrys på 250 liter ( eller något sådant)
Vi kommer snart att köpa nya kyl och frys till köket och då flyttar dessa gamla till förrådet som ett extra vid behov.
jag fryser jorgubbar blåbår, vinbär för det mesta, det blir lite förvällda grönsaker också men inga mängder.
Sedan köper vi köttfärs och rådjur direkt från bonden / jägaren så periodvis är frysarna jättefulla.
Vi funderar att börja fiska också , både fisk och kräftor ( har tillstånd till det under hela augustimånad vid vår båtplats ).
Förut kunde vi köpa fisk från några fiskare, men inte just nu
Grönsaker äter vi färskt för det mesta från midsommar till december, just nu dinglar det långa slanggurkor och massa tomater i växthuset, senare är det dax för paprikor och chilin på altanen,
broccolin är färdigt, snart också blomkål, vitlöken och andra lökar skördar jag vanligtvis på mitten av juli och sedan kommer rotfrukterna och vitkålen och pumpor... det rullar på fram till jul rätt bra.
vitkål och kålrabbi klarar sig allra längst i förrådet långt in till våren, så vi äter väldigt mycket efter sesongen.
färsksallad och tomat/gurka på sommaren, spaghettipumpa till köttfärs och olika soppor under hösten och vintern, pizzasallad och kålrabbimos under vintern.
Jag har planer att starta vissa saker i växthuset extra tidigt nästa vår, jag har testat lite smått med sallad, morötter och jordgubbar och det fungerar.
Det är egentligen platsbristen under maj-månad som begränsar mest. smärtgränsen går vid 1000 plantor oavsett sorten.
Men styrmannen har lovat att bygga till lite mer tillfälligt växthusutrymme till nästa vår.... si så där 500 platser till
så det blir en kort vinterdvala i år misstänker jag , och fröerna är redan planerade och inhandlade så det är bar att köra redan från julafton ...( de som vill ha tidiga pensér börjar då
)