Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 03:07:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: citrondröm från Finland  (läst 30992 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #15 skrivet: 2009.06.25 - 21:23:32 »

Jag finns fortfarande här .... :tongue_wag:,
jo, ungarna älskar kakor, men just den här har alltid bara varit mammas favvo, och jag har fått njuta av den alldeles själv :rolleyes:
Det finns inga ungar hemma just nu, varför skulle ja då börja koka gröt åt dom  :confused3: ?


Men Corny, är det laktosintolerans du har, du vet väl att det finns laktostabletter och med dom kunde vi i alla fall käka vilka mjökprodukter som hälst.
Likaså den laktosfria smören finns i alla fall i willys. Eller är det mjölkprotein du inte tål ?
Jag får inte riktigt grepp  om dig ? :crazy:

Sockrade ananana-blitar med citronsaft på låter inte helt fel i denna värmen, men men... om man räknar kolisar får man räkna rätt långt!
Räcker nog med ananas och citronsaft! Ananasen är så söt i sig själv!  :smile:

Enligt prover så tål jag allt. Bara det att jag mår bra mycket bättre av att skippa mjölkprodukterna. Jag kan klara att steka i smör någon gång, men jag undviker det i möjligaste mån. Någon gång går det också bra att äta en bit hårdost (mögelost har jag inte testat), men för det mesta mår jag pest och pina dagen efter att jag har ätit något mjölkaktigt! Så det gäller att prioritera vilka dagar man ska fuska!  :flirting:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2009.06.25 - 22:31:54 »

Man undrar ju vad det är för skittester de gör egentligen!  :so_mad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #17 skrivet: 2009.06.26 - 11:31:47 »

är du helt hundra att det är bara mjölkprodukter kan det vara just kombinationen med gluten som gör att det blir värre.

Jag fixade inte heller laktos ( men alla laktosfria + allt med en laktostablet var ok) och gluten till slut.
När jag sedan började LCHF märkte jag efter ett år eller så att att feta mjölkprodukter fungerar bra ! SÅ nu behöver jag inte laktostabletter till .
Däremot om jag äter ute eller hos någon, tar jag en laktostablett, de har säkert inte den fetaste grädden i såsen  :laugh:.
Lika så har jag klarat mig någon bit tårta eller kex på någon kalas utan att bli dålig ( det är bara vikten som inte mår bra av det  :rolleyes:)
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #18 skrivet: 2009.06.26 - 11:47:02 »

Ja, jag är i det närmaste säker på att det är mjölken som gör det. Vi har bara helfeta produkter hemma. Har aldrig haft något annat. 40% grädde och fetaste crème fraichen. Borde ju vara ok?  :neutral:
Nu vet jag iofs att det "korrekta" sättet att kolla laktosintolerans hemma, är att vara utan mjölk i några dagar och sedan dricka ett glas mjölk på fastande mage. Bara det att jag inte kan förmå mig till det. Har inte druckit mjölk på 25 år, så jag mår illa bara av tanken!  :puke1:
Men du kan nog ha rätt i att mjöl och mjölk i kombination förvärrar det hela, ja. Fö är det som du säger, vikten mår betydligt bättre utan bröd... :shy:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #19 skrivet: 2012.04.02 - 15:11:07 »

Ni har haft nu två år på er att testa detta, har ni gjort det  :flirting:?

Den passar jättejättefint till påsken så det är dax NU!

Jag ska handla lite kesella och gräddfil idag eller i morgon, för jag verkar tåla det nu  :yay: :yay: :yay:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #20 skrivet: 2012.04.03 - 00:56:04 »

Nästan tre, faktiskt! Och självklart är svaret nej. Åtminstone från min sida. Hade tom glömt bort det här receptet, men blev lika sugen på att testa igen! Så får väl ta mig i kragen...  :laugh:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #21 skrivet: 2012.04.04 - 11:34:10 »

Jag har redan alla ingredienser hemma  så i morgon gäller det.

Ni som tänker testa: pajen är absolut godast dagen efter, kallt!
Inget att försöka sig på direkt från ugnen.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2012.04.07 - 16:01:13 »

funderar på att göra något liknande men ajg har ingen ananas och ingen mandelmjöl längre. Få se om jag gör den utan fyllning men bara med citron. Jag har sukrin nu så jag kan söta det..  hasselnötsmjöl (malda hasselnötter) har jag.. hm funderar funderar. Gräddfilen får jag väl byta mot creme fraiche :)

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2012.04.07 - 16:19:57 »

Jag ska också testa, men det får vänta tills jag blivit smal.  :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2012.04.07 - 19:14:51 »

funderar, kommer nog inte till skott i år heller... håller på med finanserna och börjar få huvudvärk...
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #25 skrivet: 2012.04.15 - 20:53:04 »

Man kan baka till midsommar också, smakar lika gott då  :wave:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2012.05.15 - 20:01:11 »

nu har jag lagt en "fyllning" i ugnen. Dvs bara fyllnignen, ingen botten och ingen ananas. jag vill veta hur det smakar. Passar det gör jag den till svärföräldrarnas besök på torsdag. Dvs gör jag den imorgon :) Ingen socker eller stevia, däremot sukrin.  Kesellan jag har var mager, tog sen 2 dl creme fraiche som ju är ganska tjock (det här märket iallafall, därför gillar jag den) och 1 dl grädde ist för 3 dl gräddfil.

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2012.05.15 - 20:38:21 »

Och vem ska äta upp den här provfyllningen då?  :cheeky:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2012.05.15 - 21:24:09 »

jag har smakat en del. Imorgon resten för Idalinda säger den är godast kallnat  :lick:
Loggat



Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2012.05.17 - 09:48:14 »

jag har inte smakat den med ananas än MEN.. jag gjorde dubbel sats för degen verkade så litet pga jag bara har pajform modell större. Så resten av degen och fyllningen gjorde jag i muffinformar (silikon) och dom blev GODA!  I eftermiddag kommer svärisarna och då ska vi smaka.

Jag hade i sukrin ist för stevia och socker och det blir jättebra. Sen hade jag kesella och philadelphiaost och creme fraiche för det var det jag hade i kylen :)

Men detta är en farlig rätt. Väldigt god...  :redface:
Loggat



Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544