Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 01:16:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Har ni haft svårt att ta er hit?  (läst 7682 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2009.06.23 - 14:23:43 »

Jag kunde inte ta mig hit i midsomras p.g.a. DNS-fel hos, antar jag, Bredbandsbolaget. Men folk babblade ju på här så jag trodde det bara var jag. Nu visar det sig att Bookia också haft problem. Är det flera som har haft det?

Detta var alltså ett DNS-fel, inget fel med sajten eller servern. DNS (Domain Name System) är som en stor telefonkatalog. Alla adresser på internet är egentligen numeriska IP-adresser. Domäner är som kortnummer eller vanity plates på bilar, bara ett ytterligare lager för bekvämlighet. Runt om på nätet finns DNS-servrar som översätter domännamn till IP-adresser. När man begär en sida så måste den adress man skriver först översättas till en numerisk adress av en sådan DNS-server. De ska hela tiden uppdatera sina listor över domäner, men ibland blir det fel nånstans. Nu blev det tydligen fel hos Bredbandsbolaget och kanske även andra. De hade helt enkelt inga uppgifter om att fetbobba.net existerade ('hostname can't be resolved').

Ett tips om det händer igen eller om ni har DNS-problem annars är att kringå internetleverantörens DNS och och avända en annan DNS-server. Ett snabb sådan som är enkel och gratis att använda är OpenDNS. De har sina egna felsidor där de lägger in en reklambaserad söktjänst (typ om ni skriver fel URL), men det är det enda. OpenDNS är också för det mesta snabbare än internetleverantörens DNS, så det kommer att kännas som om sidorna laddas fortare, eller rättare sagt man når dem fortare.

Det är väldigt lätt. De förklarar utförligt hur man gör för att hitta rätt inställning på olika OS på sajten. Man lägger bara in de två IP-adesser OpenDNS ger en istället för att "hitta en DNS server automatiskt" (eller vad det nu kan stå). Det kan hända att man behöver starta om datorn efter ändringen, men det brukar gå bra ändå.

   
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.06.23 - 17:52:09 »

jo jag har också haft problem att komma hit!... var inne i går kväll.. och helt plötsligt så slutade allt att fungera och jag fick upp en felsida... med texten:

"Network Error (dns_server_failure)

 
Your request could not be processed because an error occurred contacting the DNS server. 
The DNS server may be temporarily unavailable, or there could be a network problem. 

For assistance, contact your network support team "

fick upp samma sida i dag igen.. och får det fortfarande när jag försöker gå direkt till denna sida!.. men om jag däremot går via Kostdoktorn.se och klickar på ditt namn Hemul.. så kunde jag komma in utan problem???!  :confused3:  .. misstänkte att det hade med jobbets datorer och inställningar att göra.... trodde nästan att det var kört för mig  :byecry: .. innan jag hittade kryphålet via kostdoktorn!  :inlove:


Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.06.23 - 18:03:50 »

Låter skitkonstigt. Att det funkade om du klickade från Andreas, menar jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.06.23 - 18:10:32 »

jo det tycker jag med! ?? vete tusan varför det är så?.. men jag kan inte komma direkt in hit just nu... men jag blev mycket glad över att kunna komma in via ett kryphål!.. dock hänger det på att du hemul fortsätter ligga bland de som komenterat mest på kostdoktorn! så fortsätt skriva kära hemul!  :thumbsup:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.06.23 - 18:18:35 »

Prova OpenDNS annars. Det funkar mycket bra.  :nod-yes:

Prova en annan grej också. Du är på Windows va? Klicka på startknappen -> Kör. Skriv CMD och klicka OK. När du får upp prompten skriver eller klistrar du in följande och trycker på ENTER.
Kodstycke:
ipconfig /flushdns

För mig är det helt OK nu att använda bredbandsbolagets DNS.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.06.23 - 19:02:03 »

YES!!!!! Du är en Ängel Hemul!  :worshippy: :worshippy: :worshippy:  :inlove:  :flowers:
nu funkar det att gå in direkt på sidan!  :wave: tackar så mycket för din ovärdeliga hjälp!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.06.23 - 19:12:17 »

Vilket av det gjorde du? Flushdns? Det finns nån slags DNS cache nånstans, och det där tömmer den.  :nod-yes: Har aldrig funkar för mig dock.  :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.06.23 - 19:15:02 »

jo det var fluch jag gjorde!  :lol: .. tror inte jag får göra det andra på denna dator... är inte behörig administratör! .. så jag kan inte ändra speciellt mycket saker inte.  :shake_head: .. så blir det när man sitter på jobbet!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.06.23 - 19:21:54 »

Så oförskämt av dem!  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.06.23 - 19:26:53 »

jo nog kan det bli störande alltid! .. speciellt eftersom jag inte kan uppdatera Explorerversionerna på denna bruk!.. så många sidor fungerar inte alls!.. dock kan jag förstå varför också... datorn ska ju användas till arbetet!  :redface: ... men när man får lite dötid mellan sdamtal så finns det ju klart värre sätt att spendera tiden på!.. tycker jag i alla fall...  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544