Jag misstänker snarare att din kropp har vant sig vid lite kalorier, dvs lite mat pga VLCD. Därför känns det ovant att äta mer, trots att din kropp förmodligen behöver det. Om du äter mer fett och protein, dvs tillför kroppen den näring och de byggstenar den behöver, så kommer du troligtvis märka en viktuppgång. Men efter ett tag, när kroppen har vant sig vid regelbunden och tillräckligt näringstillförsel kommer vikten reglera sig själv.
Kroppens celler och vävnader reparerar sig själva hela tiden, och de byggstenar som behövs för alla reparationerna tas från maten. Proteinet ger välbehövliga aminosyror för att bygga nödvändiga proteiner, och fett ger nödvändig energi för att alla byggen ska kunna pågå samtidigt som fett är livsnödvändigt för alla celler då varje (cell)membran i kroppen består av dubbelt lager fettcellmolekyler.
Som svar på din fråga om fettintag, om du äter tillräckligt med fett, och befinner dig i ketos, kommer kroppen i huvudsak att använda det lagrade fettet som energi. Detta eftersom det inte finns något behov att spara stora lager fett eftersom ny och bra fett kommer in regelbundet och i tillräckligt mängd med maten. Samtidigt byter kroppen ut allt fett med varierande mellanrum, ett ständigt pågående renoveringsarbete för att hålla allting så fräscht som möjligt. Så fett du äter kommer inkorporeras i kroppens cellmembran, och gammalt fett spjäklas för att användas som energi. Äter du då dåligt fett, tex omättat och fleromättat fett kommer dessa instabila fetter inkorporeras, vilket tvingar kroppen att producera mer kolesterol som läggs mellan fettcellslagren i cellmembranerna för att stabilisera upp dem. Omättade fetter är samtidigt kemiskt instabila och härsknar lättare, vilket gör att deras livslängd är mycket kortare än hos stabila mättade fetter. Därav det ökade behovet av antioxidanter hos folk som äter tallriksmodellkost som propagerar omättade fetter. LCHFare behöver inga antioxidanter, inte fler än de man får i sig med kött.
Hos en frisk kropp, om man äter mer fett än man behöver, kommer detta att brännas upp eller åka ut den naturliga vägen. Kroppen har ingen anledning att spara på fettet om man nu får i sig tillräckligt varje dag. Den ökade förbränningen brukar märkas på att man blir varmare och fryser mindre när man byter till LCHF.
Sen får man tänka på att väldigt få av oss är helt friska. En hel livstid med fel kost samt diverse brister på vitaminer och mineraler, tex jod, skadar också kroppen så mycket att det kan ta lång tid innan kroppen har reparerat alla skadorna mha rätt kost, med eller utan tillskott.
Grönsaker är jättehärliga som smakbrytare, jag är hur svag som helst på philadelphiastuvad spenat.
För att inte nämna min kålrotsgratäng, eller för den delen ångkokt broccoli med smält smör över. Ok, nu dreglar jag lite väl mycket, men det jag vill säga är att grönsaker är underbara, men det ville påpeka är att de nuförtiden inte innehåller så mycket näring. Ekologiska grönsaker är näst bäst men för en utsvulten kropp är kött och mättat fett bäst. Lever är också jättebra att äta, då det innehåller alla vitaminer och mineraler man kan behöva. Prova gärna receptet på leverpastej som finns bland recepten här på sidan. Du kommer aldrig mer vilja äta köpepastej när du har testat det receptet.
Smöret på bilden är rätt smör, med smör menar vi fettet från komjölk. Inte diverse margariner, i fast eller flytande format. Det ska vara animaliskt. Arlas smör är det vanligaste förekommande, men smakmässigt föredrar jag personligen Lindahls smör som finns i 250gr förpackningar endast. Arla högpastöriserar grädden som ska användas till smör två gånger, men Lindahls lågpastöriserar sin en gång. Det märks verkligen på smaken. Lindahls smör är mycket rundare och smakrikare än Arlas, men det är bara vad jag personligen tycker.
Hårdlagrad ost innehåller knappt laktos, ju mjukare och färskare ost, desto mer laktos. Jag älskar Västerbottensost, brukar riva det i maten som krydda, det är en långlagrad smakrik ost som ger fantastisk kryddning till maten.
Bregott är en lite bearbetad smörprodukt, där man blandat in rapsolja för att det inte ska stelna i kylskåpet. Egentligen helt onödigt, skaffa bara en snygg bytta, fyll med vanligt smör och ha det ståendes i skafferiet. Smör står sig jättebra i svalen, och man behöver inte oroa sig för att det ska bli dåligt. Det hinner aldrig bli dåligt då det går åt som....ja, smör.
Det är mycket spekulationer kring aspartamets egentliga effekter i kroppen, studier (beställda av företag som producerar aspartam) har visat att det inte sker någon insulinutsöndring i kroppen men när aspartam bryts ner bildas bla metanol, dvs träsprit. Träsprit är väldigt giftigt för kroppen och det går åt mycket energi på att bryta ner metanolen i levern, och frågan är hur lockad man känner sig att hälla i sig gift. Ett jättebra tips om man har problem med tex myror, är att hälla Fun Light på myrstacken och/eller deras stigar. De dör fort av aspartamet. Nu har vi ju vi människor lite mer komplext metaboliskt system än myror men personligen känner jag mig inte alls tilltalad av tanken att hälla i mig aspartam. Det finns bättre sötningsmedel, stevia och sukrin är de som är mest vanliga i LCHF kretsar.
Det finns dock misstankar att asparatam i själva verket är ett gift som belastar kroppen och skadar den mycket mer än vi egentligen kan ana. Så bästa rådet är...undvik.