Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:56:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 4 5 [6]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mjölksyrade grönsaker - hur göra?  (läst 65271 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #75 skrivet: 2011.03.16 - 22:21:59 »

Jo, det är ju så jag gör nu. Men det vore bra med en platta som verkligen täcker hela ytan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #76 skrivet: 2011.03.17 - 18:55:37 »

Hittade burkar på CG för 19 kr st, utan godis. Med patentlock. Blir bra när den nya satsen blir klar. Men jag hittade polsk surkål (vitkål och salt) för 23 kr/kg. Kanske inte ens värt att syra själv.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #77 skrivet: 2011.03.17 - 19:25:39 »

Den är jättegod om det var Krakus. Det är de som gör den jättegoda ättiksgurkan också. Det är bara det att den är pastöriserad, så den gör ingen nytta för magen. Vad jag vet finns ingen opastöriserad mer än Tistelvinds som idalinda hittat för 150:-/kg.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #78 skrivet: 2011.03.17 - 19:36:41 »

Jaha ja. Då vet jag det. Det stod inte med fetstil att den var pastöriserad, så jag såg inte det (kom inte ihåg vad jag skulle leta efter) :whistle: Men man kanske skulle köpa en burk ändå för att smaka hur det ska bli...

Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #79 skrivet: 2011.03.17 - 19:50:12 »

Kan du göra. Krakus är som sagt god. Det förekommer en annan sort som är ganska mörk i färgen och den är inte god.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kimchee
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 1


« Svara #80 skrivet: 2011.05.30 - 10:05:06 »

Hej, har för första gången gjort mjölksyrade grönsaker (Kimchee/Kimchi), och har en liten fråga...

Enligt receptet så ska man använda fisksås som vätskebas, men av någon anledning så tog jag fel flaska och tog Thailänsk soja.

Är det någon som vet hur Soja beter sig när den jäser? Den är i och för sig redan jäst, men när den jäser igen?`

Jag råkade även ta salt med jod (vilket jag läste idag att man inte ska göra för att det hämmar bakterieprocessen) men vad jag kan avgöra så har fermenteringen börjat eftersom det började sippra ut lite vätska genom locket på burken efter 1 dag i rumstemperatur. Använder Glasburk med gummipackning, en sådan där med metallspänne som är lufttät.

Tacksam för alla svar jag kan få.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #81 skrivet: 2011.05.30 - 10:45:29 »

Hej! Har inget bra svar, är ju nybörjare själv även om jag har några lyckade jäsningar bakom mig nu. Men jag tycker inte soja låter farligt om det inte är nån konstig med konserveringsmedel i. Skulle vara smaken då. Tog du mycket?

Hittade ju ett forum som hör till sajten författaren till Wild Fermentation har. De verkar rätt erfarna där, så där kanske du kan hitta svar. Finns också en mailinglista där jag var med förut. Den var väldigt aktiv och jag orkade inte riktigt läsa allt som jag hade tänkt.
http://www.wildfermentation.com/forum/
http://groups.yahoo.com/group/Microbial_Nutrition/
Den här listan finns också. Där var det lite lite akitivitet istället om jag minns rätt.
http://groups.yahoo.com/group/Kimchi-Sauerkraut-Cabbage/

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 4 5 [6]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544