Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:00:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Dr David Brownstein och jag  (läst 35886 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2009.03.31 - 01:23:19 »

Detta är vad en liten jodsvulten hemulhjärna tillgodogjort sig av joddoktorn David Brownstein's bok Iodine: Why You Need It, Why You Can't Live Without It.

Jag läser och jag är djupt chockad.  :shock:

Tänkte skriva ner vad jag finner extra intressant eftersom flera är intresserade av ämnet.

Förr, innan man fick för sig att jod var giftigt, behandlade men framgångsrikt diverse sjukdomar med jod. Det var ett slags universalmedel. Albert Szent-Györgyi (nobelpristagare i medicin) berättar att när han studerade hade de en ramsa: "If ye don't know where, what and why; prescribe ye then K and I" (KI = kaliumjodid).

Organsikt bundet jod kan verkligen vara giftigt, så se till att ni inte köper något sådant! Det lär förresten ingå i de hormonpreparat man får från apoteket (antar att det gäller även Levaxin, men vet inte säkert). Orsaken till jodskräcken är just mediciner som innehåller organiskt bundet jod. Man märkte en gifteffekt och antog att det var joden i sig som var giftig och insåg inte att det var hela den organiska föreningen. Det är också viktigt att man får i sig både ren jod och jodid (salt av jod, alltså jod i jonform). Vissa organ och funktioner behöver det ena och vissa det andra.

Låg jodhalt i jorden beror delvis på avståndet till havet, men all form av erosion förvärrar situationen. Inlandsisarnas rörelser anses ligga bakom extremt låga jodhalter i vissa områden (lär ju gälla oss). Modernt jordbruk förvärrar läget, som om det var nåt nytt.

Jods verkningar i kroppen
Antibakteriellt
Anticancerogent
Motverkar parasiter
Motverkar svamp
Tar kål på virus
Höjer pH
Slemlösande

Sjukdomar orsakade av jodbrist/tillstånd som förbättras av adekvata jodnivåer
ADD/ADHD
ateroskleros (åderförkalkning)
Sjukdomar i brösten (inklusive bröstcancer, knutor/cystor)
'Dupuytren's contracture'(svenska?)
Överdriven slembildning
Trötthet
Struma
Hemorrojder (!!!)
Huvudvärk och migrän
Högt blodtryck
Infektioner
Keloider
Leversjukdomar
Nefrotiskt syndrom (en njursjukdom)
Sjukdomar i äggstockarna
"Salivstenar" (vet ej korrekt namn, stenar i gångarna från spottkörtlarna)
Peyronies
Sjukdomar i prostata inkl. cancer
"Sebaceous cystor" (svenska?)
Sköldkörtelsjukdomar (inkl. cancer)
Vaginala infektioner

Vad jag förstår påverkar jod alla former av cancer, men speciellt i "könskörtlar" hos både män och kvinnor (bröst, äggstockar, prostata...). Dessutom kan jod användas på huden för att avlägsna åldersfläckar, bristningar och ärr.

Jod finns i varje cell i kroppen och ALLA hormoner är beroende av jod for att kunna bildas! I Amerika har jodhalten (i kroppen på folk) sjunkit 50% de senaste 30 åren (och då var den inte bra innan heller) och det finns väl ingen anledning att tro att det är bättre här.

Om man har underfunktion i sköldkörteln och samtigt jodbrist, förvärrar hormonpiller jodbristen, eller snarare så ökar de kroppens behov av jod och minskar samtidigt vävnadernas förmåga att ta till sig jod. Hormonerna ökar ämnesomsättningen och engagerar ATP (en slags energipaket). Upptaget av jod i cellerna är en energikrävande process som kräver ATP och eftersom det finns mindre ATP tillgängligt, så minskas upptaget. Jod är alltså ännu viktigare om man äter sköldkörtelhormon, tvärtemot vad man skulle kunna tro.

Det finns en (tydlingen nedtystad) koppling mellan underfunktion i sköldkörteln och bröstcancer.Vad värre är, hormonbehandling verkar öka risken för bröstcancer. Förklaringen skulle kunna vara ovanstående - behandlingen ökar jodbristen.

Fy fan. Nu är jag deprimerad. :puke1:

Fortsättning följer om ork finnes.  :shy:







Uppdaterat 2009.03.31 22:55

Hej alla barn! I dag ska ni få höra lite roliga siffror och fakta.  :thumbsup:


I Japan får man i inlandet i sig i medeltal 13.8 mg jod per dag, i kustområdena mer. Det är alltså i runda slängar nästan 100 ggr det rekommenderade intaget, 0.15 mg! Japaner har låg frekvens av bröstcancer, prostatacancer och sköldkörtelsjukdomar.

Vid tillräcklig tillgång på jod tar sköldkörteln upp 6 mg och övriga organ/övrig vävnad 8 mg. Kvinnors bröst behöver ungefär 5 mg per dag om kvinnan väger 50 kg. En större kvinna med störrre bröst behöver mer.

Sköldkörteln kan lagra 50 mg jod och i hela kroppen kan lagras 1500-2000 mg. När det inte råder brist på jod finns de största mängderna i fettvävnad och muskler. En fet person behöver mer jod eftersom fettcellerna behöver jod. Har vi ännu en ond cirkel här? Jodbrist ger taskig sköldkörtel ger övervikt som ökar jodbristen som ger ännu sämre sköldkörtelfunktion som...?

Guy Abrahams, en annan joddoktor, har visat att det dagliga intaget av jod måste vara minst 13 mg för att tillgodose kroppens alla behov. Vad japanerna får i sig alltså.

Alla körtlar behöver jod. I djurstudier har man påvisat att jodbrist orsakar problem med binjurar, tymus, äggstockar, hypotalamus, hypofysen och hela det endokrina systemet.

Sköldkörtelhormon är ytterst viktigt för hjärnans utveckling hos barn och för att tillverka sköldkörtelhormon behövs jod. För lite jod kan resultera i olika former av "efterblivenhet". Studier har visat att barn i områden med låg jodhalt i jorden har lägre IQ än barn som bor där det finns mer jod.


Uppdaterat 2009.04.02 02:53
Detta är jätteviktigt, så nu läser ni!  :angrywife:

Om TSH-värden.

Jod transporteras i kroppen av något com kallas NIS, (sodium-iodide-symporter).

TSH har en dubbel funktion. Förutom att stimulera produktionen av sköldkörtelhormon, stimulerar det också bildningen av dessa "jodtransportceller".

Så, när man börjar inta jodtillskott går TSH upp! Man har ju inte behövt så mycket NIS tidigare och nu ökar ju behovet dramatiskt. Man kan ha förhöjt värde upp till 6 månader. Värdena för T4 och T3 påverkas dock inte. Så det är alltså viktigt att man inte låter läkaren gå i taket för att man plötsligt har mycket högre TSH-värden. Han vill säkert höja levaxindosen och det vore ju inte bra!   :shock:

TSH kan höjas väldigt mycket också. Detta är amerikanska enheter, men det kvittar väl för jämförelsens skull. Normalt är 0.5 - 4.5 mU/l. De kan gå upp med (eller till?) 5 - 30 mU/l, och kan alltså i vissa fall vara så höga upp till 6 månader.

Dessutom behöver enligt Brownstein 1/3 av patienterna med underfunktion sänka sina hormondoser när de tar jod, så det kan kanske vara påkallat att berätta för doktorn av den anledningen också.


Uppdaterat 2009.04.03 04:24

Selen

Selen ingår i diverse enzymer som är viktiga i sammanhanget.

I sköldkörteln oxideras jodid till jod (en elektron plockas bort) med hjälp av - hör och häpna - väteperoxid. Detta är alltså en önskvärd process. Som broms för denna mekanism fungerar en grupp enzymer som alltså inehåller selen. Utan selen, inga enzymer och ingen broms. Resultatet blir för mycket väteproxid med oxidativ stress till följd. Detta ger skador på ett annat enzym, TPA, som också deltar i denna process och det kan även ge cellskador. Detta kan vara början på autoimmuna sköldkörtelsjukdomar (Hashimotos och Graves sjukdomar) och även vara en bidragande faktor till cancer (om jag förstod det rätt).

Av större intresse för oss kanske - det finns en ennan grupp enzymer som är ansvariga för att omvandla T4 till T3, den aktiva formen. Selen ingår i dessa också, så utan selen, ingen omvandling till T3.

Rekommenderad dos selen: 100 - 200 mg/dag (maxdos 400 mg - för mycket selen är farligt). I Amerika råder tydligen inte den selenbrist som vi har, något man kanske ska ha i bakhuvudet. Brownstein nämner inte detta, men i andra sammanhang har jag läst att det är mycket viktigt att man tar organskt selen. Helst ska det vara bundet till en aminosyra som heter metionin.

Även B-vitamin och i vissa fall höga doser C-vitamin rekommenderas, speciellt om jodterapin inte funkar. B-vitamin rekommederas särskild vid autoimmun sköldkörtelsjukdom (100 mg B2 + 500 mg B3 två ggr om dagen). Jag tror kanske inte att vi behöver bekymra oss om varken det ena eller det andra. B lär vi ju få så det räcker om vi äter ägg och lever och C tror jag är för dess funktion som antioxidant och det behöver vi kanske inte heller så mycket av. Magnesium kan också vara bra. Det motverkar intracellulärt calcium som tydligen eldar på den oxidativa processen som nämns ovan. Han skriver att man påvisat att folk lider av magesiumbrist, men det behöver ju inte gälla här.


Cancer

Om det finns tillräckligt med jod bildas jodolipider, fettsyror med jod bundet till dem. I sköldkörteln bildas t.ex. något som heter d-jodolakton ('d' ska vara delta, men jag kan inte skriva det). Dessa jodolipider styr celldelning och celldöd. Det finns referenser till studier som visar att cancerpatienter saknar dessa jodolipider och även att i områden med jodbrist är nivåerna låga/obefintliga och cancerfallen många.

Finns det inte tillräckligt med jod så prioriteras i första hand sköldkörteln och bildningen av sköldkörtelhormon. Alla andra processer blir alltså utan. RDI räcker precis för att skydda mot struma och kretinism, men inte för något annat.

Brownsteins hypotes är alltså att jodbrist med lite eller inga jodolipider till följd är en viktig orsak till cancer.



Uppdaterat 2009.04.10 22:34

Barn

Behöver barn jod? På detta svara doktorn ett tveklöst och rungande ja! Det kanske är ännu viktigara för barn med tillräckliga jodnivåer, då deras hjärna växer och utvecklas. Jag ska sammanfatta vad Brownstein säger helt kort.

Han anser att kvinnor bör se till att de inte har jodbrist redan innan de blir gravida. Missfall och spädbarnsdöd kan kopplas till jodbrist (även om det så klart finns andra orsaker också). Det finns kopplingar även vad gäller "retardation" ( Vad säger man på svenska? Försenad utveckling? Utvecklingsstörningar? Efterblivenhet låter inte rätt.)

Jod har enligt Brownstein ofta god effekt på ADHD och liknande tillstånd. Hans åsikt är att alla barn med koncenrationsstörningar och emotionella problem (ADHD och liknande, depression...) bör testas ingående för näringsbrister, då inte bara jod även om han förstås tror att jodbrist är en vanlig och viktig orsak till problemen.

Browsntein framhåller genom hela boken att man bör stå i kontakt med en "healthcare practitioner" när man tar jod. När det gäller barn understryker han det. Trots detta rekommenderar han en lämplig dos som kan användas som en utgångspunkt för barn: 0.25 mg/kg/dag.


HGH (Human Growth Hormon).

Tydligen är det rätt vanligt att hypofysen inte kan tillverka tillräckligt med HGH. Både sköldkörtelhormon och HGH är en förutsättning för normal tillväxt och utveckling hos barn, men HGH är viktigt även för vuxna. Hos vuxna stimulerar det bl.a. muskeltillväxt, fettmetabolism och enrgiproduktion.

Hör och häpna, jod förbättrar nivåerna av HGH också.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #1 skrivet: 2009.03.31 - 10:01:22 »

Intressant läsning. Tack Hemul för att du orkar ge oss den informationen  :flowers: även om den är av nedslående karaktär.  :club: Men nu käkar vi jod i olika former så kanske det hjälper upp. :thumbsup:
Loggat
Kusin Vitamin
Jr. Member
**

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 46



« Svara #2 skrivet: 2009.03.31 - 11:25:22 »

Bra initiativ! :thumbsup:

Fy fan. Nu är jag deprimerad. :puke1:

Jag känner nästan tvärtom. Det känns så bra att få veta allt det här så att det går att göra något åt eländet! Men om man börjar grubbla på hur förda bakom ljuset vi blivit så blir jag nog mest arg. Skulle gärna vilja hitta en ansvarig som jag kunde slå på. 
Men jag känner mig ju bekymrad för alla som är ovetande. Jag försöker föra ut budskapet i min omgivning, men medvetenheten om och intresset för hur vi påverkas av vad vi får i oss är tyvärr inte så stor. :sad:
Men några små frön sår man iaf.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.03.31 - 15:24:04 »

Om allting är rätt så påverkar/orsakar ju både jodbrist och normalkost i stort sett samma sjukdomar. Är båda teorierna sanna, då måste ju vi som joderar oss bli supermänniskor.  :thumbsup:

Jag tycker ändå det är deprimerande. Alla förlorade år, allt lidande och död. Jag tror jag blir anarkist! Eller också gör jag revolution. :so_mad:

Hur äter du, Kusin? Du är väl inte LCHF-are? Har tänkt fråga länge, nyfiken som jag är.  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Kusin Vitamin
Jr. Member
**

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 46



« Svara #4 skrivet: 2009.03.31 - 23:02:20 »

Hur äter du, Kusin?

Bra fråga. Det funderar jag själv på nu. :confused3:
Jag började med anti-candida-kost för ett tag sedan, så jag är väl nästan lchf-are för tillfället. Får se hur det blir i framtiden, jag mådde ju lite bättre när jag började med den och ännu bättre när jag började med jod. Jag tänker äta så jag mår bra iaf. :nod-yes:

Det är knepigt det här att det så mycket som orsakar samma symtom. Candida, kvicksilveröverkänslighet, jodbrist, stress, dålig kost m.m. Det måste ju vara sköldkörteln som spökar i alla fallen, den påverkas ju av allt vi äter och utsätts för. Det man måste göra för att må riktigt bra är att täcka in alla riskfaktorer, antar jag. Då blir man nog friskare och mer långlivad än de flesta! :thumbsup:

Men nog verkar det som om mycket sånt som skulle ge bättre hälsa undanhålls för folk i allmänhet. Man måste vara intresserad och lägga ner mycket energi på att leta upp saker själv, och inte räkna med att få någon hjälp från de som faktiskt har betalt för att hjälpa oss. :angry:
 
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.03.31 - 23:04:25 »

Bra att du äter nästan som vi, för det tror vi är bra det!  :lol:

Ja, det är en djungel. Man tror man har alla svaren och plötsligt dyker det upp nåt nytt. Inte lätt att sålla.

Jag la till lite jodfakta i första inlägget däruppe för den som är intresserad.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #6 skrivet: 2009.03.31 - 23:15:25 »

Om allting är rätt så påverkar/orsakar ju både jodbrist och normalkost i stort sett samma sjukdomar. Är båda teorierna sanna, då måste ju vi som joderar oss bli supermänniskor.  :thumbsup:

Jag tycker ändå det är deprimerande. Alla förlorade år, allt lidande och död. Jag tror jag blir anarkist! Eller också gör jag revolution. :so_mad:

Hur äter du, Kusin? Du är väl inte LCHF-are? Har tänkt fråga länge, nyfiken som jag är.  :flirting:
Anarkism och revolution, alltså!  :whistle:  Matanarkist och matrevolutionär då, antar jag. För i andra former hjälper det väl inte upp så mycket!  :cool:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #7 skrivet: 2009.03.31 - 23:32:12 »

Hur äter du, Kusin?

Bra fråga. Det funderar jag själv på nu. :confused3:
Jag började med anti-candida-kost för ett tag sedan, så jag är väl nästan lchf-are för tillfället. Får se hur det blir i framtiden, jag mådde ju lite bättre när jag började med den och ännu bättre när jag började med jod. Jag tänker äta så jag mår bra iaf. :nod-yes:

Det är knepigt det här att det så mycket som orsakar samma symtom. Candida, kvicksilveröverkänslighet, jodbrist, stress, dålig kost m.m. Det måste ju vara sköldkörteln som spökar i alla fallen, den påverkas ju av allt vi äter och utsätts för. Det man måste göra för att må riktigt bra är att täcka in alla riskfaktorer, antar jag. Då blir man nog friskare och mer långlivad än de flesta! :thumbsup:

Men nog verkar det som om mycket sånt som skulle ge bättre hälsa undanhålls för folk i allmänhet. Man måste vara intresserad och lägga ner mycket energi på att leta upp saker själv, och inte räkna med att få någon hjälp från de som faktiskt har betalt för att hjälpa oss. :angry:
 
Undanhålls vet jag inte om det gör. Bara det att människor i allmänhet fortfarande tror på det här med lightprodukter och annat fanstyg! Att de som har betalt för att "hjälpa oss", faktiskt gör det, är väl en myt. De hjälper oss med lightprodukter och dylikt, och de flesta tycker att detta är bra mat! Kolla bara VV, och vad de tycker att vi ska äta. Rent bedrövligt!
Fram för mer naturlig mat, säger jag då. Vare sig det är frukt, grönsaker eller kött!
Jag har förresten en kompis som har brutit totalt med VV:s tänk. Hon har slutat med allt onaturligt fett, hon använder bara naturligt socker när hon använder det (det finns inget sunt "socker" förutom stevia helt klart!, så därför är socker bra!), och hon lagar nästan allt från grunden. Så var det inte för några år sedan. Då var det mycket lightprodukter och liknande som hon använde. Och varför? Jo, för att hon trodde att det var bra!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.04.02 - 03:03:45 »

Nu har jag hittat nåt jätteviktigt. TSH ökar när man börjar med jod!  :max-shock:

Läs drapan jag la till i första inlägget för förklaringen. Vi måste alltså stå på oss om doktorn vill höja levaxindosen och se till att de kollar T3 och T4 också! Fy, detta kan ju sluta riktigt illa om man inte känner till detta och inte törs berätta för sin läkare att man tar jod.  :shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.04.03 - 04:33:15 »

I natt har vi läst om selen och om cancer. Håll till godo.  :flowers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2009.04.03 - 19:43:08 »

Du utnyttjar dina nätter väl ,kära-Hemul!
Jag har läst nu allt du har skrivit och grunnar detta nu noggrant !
Ska läsa även den andra tråden med era experiment ...

Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #11 skrivet: 2009.04.03 - 19:44:09 »

I natt har vi läst om selen och om cancer. Håll till godo.  :flowers:

Huh??? Var?  :blink:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009.04.03 - 19:49:07 »

I första inlägget ju!  :club:

Jag uppdaterar det istället för att sprida guldkorn över hela tråden. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.04.03 - 20:02:34 »

I natt har vi läst om selen och om cancer. Håll till godo.  :flowers:

Huh??? Var?  :blink:

Jag satt här i datorstolen som vanligt.   :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009.04.03 - 20:05:58 »

Du utnyttjar dina nätter väl ,kära-Hemul!
Jag har läst nu allt du har skrivit och grunnar detta nu noggrant !
Ska läsa även den andra tråden med era experiment ...




Jag har bara avsnittet om barn kvar nu, något jag tror kommer att intressera dig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544