Hej,
Ja, men jag är nöjd med min viktnedgång och vill gå över till "vanlig mat" igen - men undvika att gå upp massor i vikt bara för att jag går över till LCHF. Det jag jättegärna skulle vilja ha tips på är hur jag undviker att gå upp en massa kg när jag "går över" till LCHF och sedan inte kan gå ner dem igen, som det var förra gången jag testade. Och, ja Cambridge-kuren var det och de innehåller en hel del kolhydrater men jag menade inte att jag åt två mål Cambridge och ett LCHF utan jag slutade helt med Cambridge och gick direkt över till LCHF. Det var då jag gick upp 2,5 kg som jag sedan inte gick ner igen hur mycket "rätt" jag än åt av LCHF....
Någon som kan tipsa mig? Jag hade blivit jätteglad....
Problemet här, är att det blir ganska så svårt iom att du ju har gått på en kur som skulle kunna kallas anorektisk för den "inre" kroppen.
Pulver uppehåller livsfunktionerna, men det ger inte någon egentlig näring. Visst får man i sig det man ska ha, men inte på naturlig väg, vilket innebär att när kroppen väl får riktig näring i form av riktig mat, så suger den åt sig det. Varpå man går upp. Inget konstigt med det!
Som jag redan skrivit, så är jag ingen LCHF:are egentligen. (Men jag gillar den här sidan skarpt, för folk här ger mig en massa bra tips på alternativ till mjölbaserade rätter (som jag inte äter), och dessutom gillar de helt uppenbart att laga mat från grunden, vilket jag också gör.)
Iaf tänker jag rekommendera den här metoden för dig till en början. Det är mycket enkelt. Blanda aldrig kött med potatis, pasta, ris eller bröd. Ska du äta potatis, pasta, ris
eller bröd gör du det tillsammans med mycket grönsaker och eventuellt lite ost. Likaså gäller detta kött. Ska du äta detta, använd dig av feta såser, ost eller vad du tycker är gott, samt grönsaker.
Det är en helt suverän metod om man behöver lite mer kolhydrater än vad som rekommenderas här!
Man tappar framförallt överflödigt vatten, och bara det kan göra skillnad för motivationen!
Lycka till, hur du än gör!