Apropå de där gamla krokarna och gammaldags portklappar så gjorde jag ett fynd häromdagen. Som sagt är jag barnsligt förtjust i gamla småprylar. Eller fina såna saker öht även om ingen annan än jag ser dem.
När jag trillade och bröt armen blev jag lite rädd att något sådant skulle kunna hända i skogen eller på nåt annat ställe där det inte passerar folk, finns ju även i stan och vi turfare rör oss just på såna ställen. Mobilen flög ju i väg och gick i bitar, så det är ju inte säkert man får tag på den och lyckas meka ihop den. Och är det benet istället för armen kan det nog vara rätt kört. Så jag tänkte att jag skulle förse mig med en kraftig visselpipa, men det visade sig väldigt svårt att hitta. Köpte en i orange plast på en båtsportaffär, avsedd som nödpipa att sätta på flytvästen, men det var inte särkilt högt ljud i den och så ser den bräcklig ut.
Så hittade jag den här. Försvarets visselpipa i kromad mässing. Ny, eller snarare oanvänd. Vet inte när den är gjord, men gissar 30, 40 eller 50-tal. Var några matta fuktfläckar på den, men med lite silverputs gick de lätt bort. Följde snöre med också, men det var kort, för att fästa den på jackan antagligen, så det fick jag byta så jag kan ha den runt halsen. Visst är den fin?