Fetsmart och ursprungsliv sa till mig att MET-värden inkluderar BMR. Man ska alltså dra ifrån sitt BMR/timme för att få veta hur mycket extra man förbrukat. Jag tror dem/er, men är inte det väldigt dumt?
Person A och person B väger lika mycket men person A har högre BMR än person B. De utför samma aktivitet lika länge. När de räknar ut vad de förbrukat har person B gjort av med mer energi än person A och så kan det ju inte vara i verkligheten. De har ju gjort av med lika mycket. Eftersom BMR skiljer mellan människor så måste de ju ha inkluderat någon slags medelvärde i MET. Varför är det så? Det blir ju nästan lika dumt som när man struntar i vad folk väger och säger att "man" gör av med si och så mycket energi på en viss aktivitet oavsett hur stor man är.
Kan nån förklara det här för mig?
För den som inte vet vad MET är, så är det ett sätt att ange förbrukad energi för olika aktiviteter uttryckt i kcal per kg kroppsvikt och timme. Man multiplicerar alltså MET-värdet med sin vikt och med den tid man hållit på för att få reda på hur mycket man gjort av med. Om en person som väger 70 kg gör något som förbrukar 4 met i 2 timamar så gör han alltså av med 70 * 4 * 2 = 560 kcal.
Sammanställning av MET-värden