Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.26 - 03:21:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur mycket snabbare blir man när man går ner i vikt?  (läst 5543 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« skrivet: 2013.07.23 - 13:02:44 »

Jag tycker detta är intressant. Citatet nedan handlar om cykel och testet gällde givetvis cykelns vikt, inte förarens. Men eftersom förhållandet vad det låter är linjärt, borde det kunna överföras till den egna vikten. Och även om man inte har några siffror på det, så kan man ju tänka sig att man kan gå, springa, åka skidor o.s.v ungefär lika mycket snabbare som man kan cykla om man losar vikt.

In the ’70s, the Schwinn Bicycle Company hired the Cornell Aeronautical Laboratory to figure out
how weight translated to speed. (If it were easy to tell the difference, Schwinn wouldn’t have had
to hire the high-tech lab.)

The Cornellians concluded that for every twelve pounds gained or lost, there was a 1 mile per hour
difference in speed. I used to time almost all of my rides, and I have point-to-point times for dozens
of rides in my neck of the woods, and my experiences match up shockingly well with the ’70s Schwinn study.

Från Grant Peterson: Just ride

Omräknat till svenska enheter.
 1 kg ->  0.30 km/h
 5 kg ->  1.48 km/h
10 kg ->  2.96 km/h
20 kg ->  5.91 km/h
30 kg ->  8.87 km/h
40 kg -> 11.83 km/h

Skrämmande, är det inte? Om jag vägde 56 som jag gjorde innan det metabola sammanbrottet skulle jag cykla nästan 11 km/h snabbare än jag gör nu med samma ansträngning, förutsätt att mitt antagande om att förhållandet är helt linjärt stämmer. Vad siffrorna blir för gång, löpning o.s.v. vet man ju inte, men nog kan man väl tänka sig att man får samma procentuella förbättring? Tjockisars liv går långsammare, helt enkelt.  :nod-yes:

Vad tror ni?  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.07.23 - 13:29:55 »

nej, jag tror inte på det. visst, att man blir snabbare när man går ner i vikt är självklart men någonstanns stannar det. För det där linjära skulle betyda att en person på 30 kg skulle kunna cykla ännu snabbare, vilket inte är sant. Den personen är sjuk och har inga muskler. 56 kg tror jag inte heller är så mycket muskler egentligen.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.07.23 - 13:49:16 »

Det är vid samma input, samma anstränging, samma Watt. Så undernärd faller bort. Det handlar alltså inte om vilken maximal ansträngning man kan prestera utan om hur mycket lättare cykeln rullar. Om jag presterar, säg, 75 Watt nu vid normal cykling och cyklar med samma kraftutveckling när jag väger X kilo mindre så skulle det gå Y km/h fortare alltså... Vilken effekt tested gjordes vid framgår inte tyvärr.
Loggat

fetsmart
Hero Member

Smörklickar: 15

Antal inlägg: 656

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.07.25 - 15:14:27 »

Övervikt påverkar sannolikt cyklistens aerodynamiska egenskaper i negativ riktning. Dessutom - ju högre hastighet ju större relativ betydelse har luftmotståndet...  exponentiellt(?) (Bara ett svårt ord jag hört nånstans... Lex P.G.)
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.07.25 - 15:27:43 »

Ja, fast det ingår nog inte i den här studien. Jag tror ändå att man kan se det som en fingervisning om hur mycket vikten faktiskt påverkar hur fort man kan röra sig.

Jag vet bara att luftmotståndets effekt inte är linjär, men hur kurvan ser ut vet jag inte. Det sägs att under 20-25 km/h (eller om det t.o.m. var m/h) så är effekten försumbar. Men man pratar då om den resulterande vinden, inte hur mycket det blåser. Alltså den kännbara vind som är ett resultat av verklig vind och fartvind. Ungefär som när man seglar.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.07.25 - 15:33:10 »

Du har nog rätt. Man brukar ju säga att vindens (förstörande) kraft ökar med kvadraten på hastigheten. Borde ju vara överförbart på detta.
Loggat

Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #6 skrivet: 2013.08.15 - 12:51:57 »

Skulle vara intressant med samma tabell för löpning.
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #7 skrivet: 2013.08.15 - 13:04:15 »

Hehe löpning hur många meter? För jag klarar typ 200 m antagligen och det lär inte gå fort.  :lmao:
Den tabellen skulle antagligen vara drastiskt mycket större förbättringar...
Hade inte mitt knä strulat kunde jag testat på mig själv...
Loggat
Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #8 skrivet: 2013.08.15 - 13:11:19 »

I början orkar man inte så mycket men nu klarar jag 1 mil. Skulle sprungit Midnattsloppet på lördag om inte halsont satt stopp för det. Jag springer jättelångsamt, räknas knappt till att springa så jag har faktiskt tänkt tanken att lite viktnedgång skulle bättra på resultatet.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544