Inte så mycket nytt från mitt håll. Det är bara tomaterna som är kvar i landet nu, någon/något äter upp de mogna tomaterna så jag får plocka in dem gröna och låta dem mogna på kvist i fönstret istället. Plantorna sitter på friland i ganska utsatt läge i zon 4 så det är många som ändå inte skulle hinna mogna så jag plockar in allihop innan nästa vecka. Det är röda och gula körsbärstomater, riktigt kalasgoda! :)
Purjolöken satt i samma land som shalottenlöken som blev angripen av lökfluga. Igår tittade jag till den och tamef*n, den var angripen den också.
Så det var bara att rycka upp och lägga i en tät påse tills jag kan bränna den. Nästa år blir det att odla annat i det landet. Kommer att sätta vitlöken i det landet som tomaterna suttit i och hoppas att de klarar lökflugan nästa år. Vitlökarna i stan var jättefina och de satt i samma land som shalottenlökar som blivit angripna(väldigt lite men ändå).
Nästa år ska vi gräva minst två land till där vi ska ha jordgubbar och ett med lite blommor. Rudbeckior, löjtnantshjärtan och solrosor.
I år blev det bara till att gräva ett land. Det är bara podsol, sten och något lerliknande, blågrått klet. Det är kul att gå lös på det med en korp och spade.
Sedan ska två till pallkragar upp nästa vår så vi får lite mer odlingsyta.
Jo! Vi ska anlägga en kompost också nu i höst så vi får lite fin jord att lägga ut på landen nästa år.
Det känns nästan som om jag skulle behöva gå ner på deltid för att hinna med allt.
Många plantor har farit illa pga av brist på tid/ork i år tyvärr.