Tycker det här med processat är intressant när det gäller vegankost också. Jag umgås med en del veggos. Just de jag känner verkar inte särkilt orienterade om näring.
Två yttranden nyligen.
1.
Men får i sig näringsämnen från spannmål som man inte kan få på annat sätt.När jag försynt undrade hur människan överlevde som art innan vi fann på detta med spannmål förstod man inte vad jag pratade om. Gud skapade Vetet. Och det vart afton, och det vart morgon, den första dagen.
2.
Man behöver inte äta kött. Det finns fullgoda alternativ. Quornbiffar t.ex. är ju jättegott och nyttigare än kött!Påpekade att om man kollar vad kött innehåller och vad quorn innehåller så är listan för quorn rätt kort jämfört med den för kött och då hittar man ändå bara uppgifter för utvalda ämnen. Och är det varkligen så smart att äta högprocessad mat? Oförståelse igen.
Det finns ju veggosar och veggosar. Men de jag känner lever mycket på köpebröd, quornbiffar, sojakorvar, matfettblandningar, sojamjölk och -grädde o.s.v. Eftersom de inte blir mätta (fullt förståeligt) blir det mycket efterrätter och fika. Gärna pajer med vaniljsås från en tetra. Det enda oprocessade är grönsakerna till maten och det är ju också de som får maten att förefalla så jäkla nyttig vid hastigt påseende. Men hur stor del utgör grönsakerna?
VET att det finns veggosar som gör allt själva, odlar eget, får proteinerna från oprocessade baljväxter o.s.v. Men det här är stadsveggosar. Det retar mig bara därför att de är så jäkla självgoda och tvärsäkra på att de lever så hälsosamt och miljövänligt.