Fick tips om det här inlägget där en styrkelyftare skriver om hur han ändrat sin kost.
Nu kan man ju argumentera att han har ju förmodligen redan gjort den största uppbyggnaden av sin kropp innan han ändrade kosten men det finns de som menar att protein inte är lika viktigt för uppbyggnad av kroppen så länge man inte ligger på minus i intag.
Jag får mycket frågor om hur min kost ser ut och hur man ska äta för att bli stark. Fram till för ett drygt år sedan, åt jag som de flesta som tävlar i kraftsport gör: Mycket protein (400-500 gram/dag), mycket fett och så många kalorier som möjligt (kvantitet före kvalitet). I oktober förra året så började jag gå till Hanna Larsson som tillsammans med sin man Petter driver Yoga och Näringscenter i Jönköping.
Hanna har hjälpt mig förstå vilken kost kroppen behöver och vikten av att äta rätt. Nu äter jag väldigt mycket frukt och grönsaker vilket gör att nästan all min näring kommer från kolhydrater. Fett har jag i princip uteslutit helt och mitt proteinintag har jag skurit ner till ca. 1/3 del mot tidigare intag. Detta UTAN att tappa muskler, tvärtom så ÖKAR min muskelmassa! Därmed så har jag slagit hål på proteinmyten, kan jag klara mig på under 200 gram protein om dagen med mina 140 kg så kan alla det!