Jag har lärt mig under senaste året massa nya saker och konstaterade idag att jag har faktiskt börjat gilla matlagning. och det är verkligen något det!
Jag har lärt mig att :
koka buljong av benmärg, av fiskdelar.
Göra egen glass och färskost och Hemulbröd och steka grönsaker i smööööör .
Jag har lärt mig att torka växter grönsaker och kryddor och fortsätter att testa olika saker i trädgården
jag har vågat börja experimentera och hittade på Hemul-pannkakan , vi smaskar den nu var och varannan dag
och steka små fläkssvålbitar så att det blir snacks
Jag stoppar fisken och rådjursteken i ugnen , grönsaker i ugnspannan, steker köttfärs och kokar pumpasoppa och kålrabbimos.
MEn känner mig helt värdelös vad som gäller köttdelar av diversa sort och skulle gärna vilja delta på någon kurs som förklarar hur man gör,
vilka bitar ska man använda till vad, vilka bitar är bra för sitt ändamål ... Alltså jag kan inget om kött egentligen.
Men jag har skaffat nu tre gamla kokböcker från en loppis, så sakta men säkert lär jag mig ( men först måste jag väl lära mig att jaga järpar och kaniner
då det fanns massa recept på dessa gamla böcker om alla möjliga udda djur .
Fjällmor har kok-konsten i blodet jag kan baka väldigans goda kanelbullar, men man kommer inte långt med den kunskapen i mitt nuvarande liv