Jag har börjat försöka gå (nästan) dagliga promenader. D.v.s. om jag inte är ute på några andra strapatser. Tänkte hålla mig till halvtimmesturer. Det är tillräckligt för att jag ska få ont i benen, men inte värre än att det går över rätt fort när jag kommit hem.
Så fick jag idén att använda den där tabellen med MET-värden jag hittade och räkna ut hur mycket en halvtimmes rask promenad för en person som släpar på så mycket extra vikt som jag skulle kunna tänkas ge rent kalorimässigt, förutsatt att man nu går ner av måttlig motion öht, vilket jag så smått betvivlar.
En sån promenad som jag just klarat av ska bränna 236 kcal. Det låter ju inte så puckelryggigt, men på en hel vecka blir det bara motsvarande ungefär 1/4 kg kroppsfett. Inte underligt att de får slita så de blir blå i Biggest Loser!
Nu gör jag det inte för vikten, men jag tänkte det kunde vara kul att hålla koll ett tag och se om det påverkar. Om jag verkligen går 7 dar i veckan, vilket jag nog inte kommer att göra, så skulle det alltså bli 1 kg på en månad.