Om du kan tänka dig att flytta en bit bort från stan så är det ingen match att köpa ett hus för det priset man ger för en lägenhet.
Börja letande på hemnet och kolla avstånd till pendeln och bussförbindelser +lämpliga bilvägar.
Det finns guldlägen, om man är redo att pendla med bilen 3-4mil...
Bladlöss... jag läste precis att man skulle värma upp vatten lite innan man blandar i såpa och även blandar i t-sprit.
Men jag hittade inte den artikeln
, tyckte att doserna fanns i tidnigen på bordet ,men nej.
I värsta invasionen hade vi en större hink fullt med såpavatten och vi drunknade plantorna upp och ner i hinken , så att även jorden blev lite blöt. Då får man såpavatten garanterat överallt. Men det är inget fulltäckande skydd, men minskar invasionen till rimligare nivåer.
Hur många chili/paprika-plantor har du?
Har du möjlighet att ta dom utomhus för 2 dygn?
Jag har ingen susning om vilken rovdjur åt upp alla bladlöss, men jag har haft absolut NOLL-problem med bladlöss när jag har flyttat
plantorna ut ur växthuset. Därmed vet jag inte om dessa rovdjur lever så högt upp du bor.
Det har varit en kompromiss mellan att både chili och bladlöss älskar växthusvärmen.
Men om det finns en rimlig chans att flytta dom ut på markplan för två dygn försvinner alla bladlöss som efter en mirakel,
däremot vet jag inte hur snabbt de hittar tillbaks när de flyttar tillbaks upp till dig.
Kolla läget med chili-vänneri odla.nu där finns folk som inte besväras av bladlöss alls.