Idalinda, du är inte ensam. Jag köpte färdigbuljonger på flaska för att de inte innehöll E621. Men de innehåller ju då jästextrakt. Så korkad är jag!!!
Fast det visste jag inte då. Min mor var smartare än jag, och jag ska vara den i familjen som är intresserad av mat (haha!). Hon slutade att använda köpt buljong efter att hon hade läst "Den hemlige kocken". Det gjorde inte jag, eftersom jag trodde att det inte var någon fara. Men det är det visst.
JÄSTEXTRAKT
låter ju lite nyttigt, med tanke på att jäst förut innehöll B-vitaminer och allt vad det var. Men det är ju tydligen inte det. Alltså ska man kika efter ytterligare en sak när man handlar mat.
Jag, som precis har lyckats lära min man att E621 är onyttigt, måste alltså "omskola" honom och lägga till ytterligare en onyttighetsfaktor. Det blir inte lätt, men det måste gå!
Fö kan jag meddela att jag har ätit strikt mjöl och mjölkfritt, och sen till min stora lycka hittade smältbar veganost. Hade varit kanonbra i magen tills jag åt denna, men sen var det kört. Kollade på innehållsförteckningen. Yeastextract. Jaha. Man ska inte få ha nåt roligt!