Sidfläsk

<< < (2/8) > >>

hemul:
Oh baby! Helt i min smak! :inlove:

Det där med rökning får du gärna utveckla. Jag har en gammal båtrök i källarn. Ser ut som två rostfia hinkar där den ena fungerar som överdel. Den kanske skulle funka då? Har klurat på det där, men varit osäker på om man kan röka kött med så simpla grejer.

Nora:
Oj, jag har aldrig hört om, eller sett en "båtrök", så det skulle bli enbart spekulationer från min sida då   :shake_head:
Här är det mest min gubbe och hans kamrat som sköter rökningen, skulle jag skött den så hade det väl börjat brinna, jag har sällan (t)röken att hålla på att kontrollera ..  :rolleyes:

Vore kanske bättre med en elrök för min del   :whink:

Nej, skämt åsido, det låter simpelt, men det kanske kan funka .. har du inte provat ngn gång? Bästa sättet att kolla om saker fungerar vettu, köp in lite alspån och prova  :nod-yes:  ..

Nora:
Hänger man köttet i den övre hinken eller vad? Blev också nyfiken på din hinkrök, har aldrig sett ngn sån ..

hemul:
Nä, det följer med två galler som passar på falsar i den undre hinken. Det största som är högst upp ligger alltså på ungefär halva höjden av hela konstruktionen. Sen kan man ha det lilla gallret en bit under. Den funkar också som grill. Om jag minns rätt är det som en skål med raka kanter som man ställer under hela härligheten om man ska röka. Ska man grilla ställer man den i botten på hinken och lägger kol i istället.

Det var en båttidningen som sålde den tror jag. På 80-talet måste det ha varit. Funkade riktigt bra att grilla på och röka fisk i, även om det nog gått fortare i en sån där liten aburök. Tanken var väl att den skulle vara bra på sjön i.o.m att den är rostfri och lätt att göra rent och stuva. Hinkarna passar i varandra och det följde nog med ett lock också.

Nora:
Tack vare detta trevliga forum så har jag hittat MIN rök  :thumbsup:

Ska ge den till gubben min i födelsedagspresent, smart va  :clapping: fast den kommer vara mest min, min, min  ...   :nod-yes:

http://www.bradleysmoker.se/products/smoker/stainless.php

Tänk till hösten när körven i taket hänger .. och nedanför står Nora och blänger  :clap_jump:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida