Ricotta
<< < (8/12) > >>
hemul:
Ja, det är ju så man ska göra egentligen.

Jag tror det är vasslen. Köp en flaska på apoteket så märker du ju om det blir annorlunda.

Nu kom jag på en annan sak. Du hade inte en aluminiumkasrull va? Är inte säker vad gäller osten, men grädde kan bli jättkonstig i aluminium.  :eek:
kwidell:
 :smack_head: jo nog var det en alu kastrull allt! .. men...vad ska jag använda i stället då tro?.. har en i gjutgärn...men den e inte tillräckligt stor! ... går det att köpa typ plåtkastruller nånstans i dag?  :confused3: ... eller funkar det med nån i teflån (urgel!)
hemul:
Jag kollade och Frankhousen säger mycket riktigt att det ska va ett "icke-reaktivt material". Gjutjärn kanske börjar rosta? Har du ingen stor rostfri eller emaljerad? Kanske kan låna en?

En gång i min ungdom var jag och en kompis i hans föräldrars sommarstuga och skulle göra vår favoriträtt apelsinris. Fanns ingen nog stor bunke att vispa grädden i, så vi tog en aluminiumkastrull. Grädden skar sig, blev alldeles grynig. In i bilen och ilfärd till handelsboden, för vi var sugna ju. Samma sak händer. Tillbaks till handelboden där vi klagar på grädden och köper ny. Samma sak. Minns inte om det blev en vända till innan vi fattade att det var kastrullens fel.  :shy:
kwidell:
den kan iof vara rostfri också...? måste kolla upp det!..  :neutral:  ... emaljerad har jag aldrig haft en!   :whink:  har inte varigt så intresserad av matlagning tidigare....  :redface:  men man lever s länge man lär.. eller ska det vara lär så länge man lever tro?!...  :lol:
hemul:
Ja, rostfri är jättebra. Kolla på loppis.

Är ju inte bombis på att det berodde på kastrullen din, men med tanke på hur det gick med grädden så.
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida
Föregående sida