Ricotta

<< < (4/12) > >>

idalinda:
Oj, ricotta, du äter den alltså som den färska ostmassan, med grädde ?
( Jag skulle smyga i lite jordgubbar med )

Nu måste jag bara kolla så att jag har fattat rätt:

Du kokar alltså först ostmassan i vanlig ordning, men sparar allt vatten du silar bort och använder hela den mängden till ricotta ?
Vad spännande att man kan utnyttja även det !

Jag måste läsa vida om hur man gör gräddost / hårdost !

Får man ekologiskt gammelmjöl igen ?
Den röda mjölken syntes i ekologiskt form i närbutiken häromdan.

hemul:
Ja, du har fattat rätt. Det är verkligen buslätt. Osten på bilden är av 5 liter mjölk, så du ser att ricottan är ganska stor del som man bara skulle ha slängt annars. Det funkar som sagt bra att frysa, så om man ändå gör ost är det ju synd att hälla ut så mycket i vasken.

Det är rätt "torrt", lite som kvarg. Man kan göra allt möjligt på det, men det är gott med bara lite frukt och vispad grädde också.
http://www.hittarecept.se/recept/ricotta

Jag har inte testat än, men jag tror man skulle kunna mixa med grädde, ha i t.ex. vitlök och få till nåt Boursinliknande.  :flirting:

idalinda:

vilken uppsjö av recept, jag fastnade för ricottapannkakor och denna muffinssak :

500 g färsk bladspenat
 500 g färsk ricottaost
1 1/2 dl gräddfil
krossad svartpeppar
 2 ägg
1 1/4 dl finriven parmesanost
 1/2 dl rostade pinjenötter
 1 msk hackad bladpersilja

Gör så här
1. Värm ugnen till 150 °. Koka upp en kastrull med rejält med vatten. Doppa spenaten i det kokande vattnet i 5 sekunder. Hacka spenaten och krama ur den. Riv parmesanosten, hacka pinjenötterna och bladpersiljan.

2. Lägg ricottan i en matberedare och kör till en jämn och tjock smet. Blanda samman ricotta, gräddfil och peppar. Vispa upp äggen i en separat skål och rör sedan ner vispet i ricottablandningen. Blanda ner spenat, parmesan, pinjenötter och bladpersilja.

3. Smörj tolv små muffinsformar och lägg en klick av blandningen i varje form med hjälp av en sked. Grädda i 30 minuter eller tills pajerna fått en fast

hemul:
Har du aldrig ätit ricotta? Då kommer du att få en glad överrskning. Det är gott som fyllning i t.ex. lax eller typ lövbiffsrullar också. Som man steker alltså. :flirting:

idalinda:
Det finns mycket här i värden som jag inte har ätit, inte ens smakat  :eeek:... inlagt sill är en sådan sak som jag vägrar smaka.
Kaffe smakade jag när jag var 5 år och tyckte inte om smaken, nu har jag testat några gånger under vintern för maken sade att det
skulle hjälpa tarmen ... tja, ingen stor effekt trotts massa cocosfett, och gott var det fortfarande inte enligt mig  :puke1:

Men denna ricotta är jag redo att testa.

Min ica-butik säger att arla har inte ekologiskt gammelmjölk i sin sortiment,och jag såg listan , det stämde  :cry:
Hjälper det om man majlar och gråter till Arla ??
För det är ingen vits att börja koka färskost av icke-eko-mjölk, jag gillar ju färsosten färsk, men om man gör hemulbröd så blir det inte så stor
skildnad om man gör det på keso eller egen färskost, jag kör ju den pannkaka varianten ändå när jag måste alltid göra 2-3 plåtar på en gång så att det
skulle räcka till oss överhuvudtaget.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida