Ricotta

<< < (5/12) > >>

idalinda:
"Tillsätt en liten sked fil till vasslen. Har man syrat mjölken från början behöver man inte tillsätta mer kultur. Vilken syrad mjölkprodukt som helst med levande kultur i kan säkert användas (yoghurt, kräm fräs...). "

Vad menar du med " har man syrat mjölken från början" ?

Den färskosten som jag gör enligt dina råd är inte syrad ... Hur och varför skulle man surad mjölken från början ?

hemul:
Man kan syra från början. Och ska man fortsätta och göra hårdost av (en del av) ostmassan ska man nog göra det. Då gör man likadant, tillsätter lite fil och låter mjölken stå över natten innan man har i löpe och det. Men det är onödigt om man bara ska göra ostmassa och ricotta.

idalinda:
idag har jag kokat ost och fortsatt med ricottan.
Den svalnar nu så att jag kan sila den.

Hmm, VAD ska jag göra med den färdiga ostbollen i morgon ?

Tipsa om något som jag garanterat inte kan misslyckas.
Om jag skulle göra muffisens ovan, måste jag börja modifiera på en gång, för jag har inte 500g färsk spenat
däremot har jag torkat spenat... hur skulle jag göra då och vilken mängd av torrvaran ska jag använda  ?? :blink:

hemul:
Klick ricotta + hallon, apelsinbitar el. liknande + vispgrädde kan inte misslyckas!  :lol:

När ska du gå och lägga dig?  Det tar rätt lång tid att sila av ostmassan.  :ignore:

idalinda:
oj, då måste jag nog börja Nu  :byecry:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida