Söker litteraturtips

(1/4) > >>

Persika:
Hej!

Har läst runt på en del bloggar och forum om lchf och gi-kost ett tag. Gjorde ett försök och la om kosten för några månader sedan, men då protesterade min lille son och amningsvägrade... så jag la ner det igen. Nu hämtar jag nya krafter, lillen är snart 8 månader, så amningen är inte huvudfödan längre.

Det jag undrar som först är om ni har några boktips. Tänkte att det ska bli min julklappsönskning  :lol: Söker något med grundläggande info och också receptsamling. Har sett nämnt tex Skaldeman och Vägen från 137 kg. Någon som har läst de eller andra böcker?

Bookia:
Jag har Skaldemans GI-Noll bok, vilken jag kan rekommendera varmt till alla nybörjare inom LCHF. Snart kommer även en receptbok ut som Airam och Dr Dahlqvist har skrivit, den är också ett måste. Airams blogg är för övrigt en guldgruva med recept.
Annars rekommenderar jag att man som nybörjare hänger här och frågar frågar frågar. Det är inte bara kroppen som måste ställa om sig när man byter till LCHF kost, utan även huvudet, då man har blivit hjärntvättad av kostestabilisemanget att motsatsen till LCHF är bäst. Det tar tid att ställa om tankebanorna och under den perioden, och såklart även efter den, är det skönt att kunna få lite respons på sina funderingar på forumet.  :flirting:

hemul:
Välommen!  :wave:

Läser du engelska? I så fall rekommenderar jag Barry Groves böcker. De är ganska allmänt hållna och fokuserade på hälsa.
http://www.amazon.co.uk/Natural-Health-Weight-Barry-Groves/dp/1905140150/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1229010142&sr=1-2
Finns nog på AdLibris och liknande också.

hemul:
Ett förtydligande. När jag sa att Groves böcker är allmänt hållna, menade jag att jag tycker han ger en bra "grundbild" av vad LCHF är. Sen finns det ju en uppsjö av mer specifika varianter inom detta, som t.ex. Skaldemans nocarbvariant.

Jag tror det kan vara bra att från början skaffa sig en mer generell bild av vad en sån här diet innebär innan man fastnar för nån speciell gurus idéer. Jag tror man har större möjlighet att hitta ett kosthåll som passar en själv på det viset och man blir inte så låst av olika författares speciella käpphästar om man har den stora bilden klar för sig först. :wave:

Persika:
Tack för svaren!

Förstår jag dig rätt hemul när du menar att Skaldemans bok är mer specificerad än Groves böcker? Till en början kommer jag nog inte utesluta kolhydrater helt, så en större grundbild är nog bra. Finns det recept i den?

Ja, jag har precis hittat detta forum och tänkte läsa runt lite för tips och idéer. Att skippa ris, pasta och potatis är inte så svårt för mig. Svårare med mellanmål och frukost att hitta något man tycker om och inte tröttnar på. Där äter jag gärna mackor eller frukt. Som sagt jag ska läsa på!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida