"Idalindas" favorit nötbröd som fungerar även till pizzabotten |
(1/3) > >> |
idalinda: Om någon hittar vem som har hittat på receptet , hojta gärna :wave:. Jag tar absolut inte äran av denna ultimata uppfinningen ! Först behöver man göra en " mjölblandning" ( måttena är före malningen): 1 dl mandel 2 dl nötter ( med hasselnötter blir det "fullkornsbröd" med naturella cashewnötter blir det närmast " havrebröd" eller " vitbröd") 1/2 dl solrosfrön 3/4 linfrön ( jag har gjort detta även med bara mandel och cashewnötter , bara man har lite över 4 dl nötter/frön blir det säker bra) Allt krossas till mjöl. Olika degstorlekar: Om man vill göra snabb-bröd i micron : 1 ägg ca. 1 del " mjölblandning" - 20g 30 g smält smör 1/3 tsk bakpulver Kör i 1 minut i micron och vänd 1 minut till = färdigt. Man kan även steka den på stekpannan lika fort. Jag gör alltid en storbak: 5 ägg hela "mjölblandningen" 150g smält smör 1 2/3 tsk bakpulver och häller allt i ungspannan och kör 10-15 minuter i 200 grader. Skär i rutor och använder direkt eller fryser. Förra veckan gjorde vi pizzabotten av detta: Vi gjorde storbak och hade botten ca. 5 minuter i ungen först , tog ut och lade dit fyllningen och tillbaks i ungen så att osten fick fin färg ( kanske 10-15 min ) Detta ska göras om ! |
Corny: Tack,tack och tack för det brödreceptet! Har precis slutat äta mjöl, och kan verkligen längta efter pizza ibland. Har funderat mycket på hur man ska göra om man inte har mjöl i degen! |
hemul: Hej! Välkommen hit! :wave: Roligt att du hittat nåt du gillar. Vi har en hel del fejkbröd som funkar riktigt bra. Så du är ny på kosten då, om du precis slutat med mjöl? |
Corny: Kör egentligen inte så LFHC-baserad kost, men utesluter mjöl så långt det går. Men det blir ju en massa krångel med detta, iom att mycket är just mjölbaserat. Ska man göra en sås, kan man alltid använda sig av lite potatismjöl, men brödliknande saker är värre! |
hemul: Du får vara med ändå! :lol: Tål du inte gluten då eller varför utesluter du mjöl? |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |