Öl
Corny:
Vilken komplimang!!! :lol: Du kanske skulle starta ett alldeles eget litet bryggeri?
hemul:
Jag var väldigt listig. Jag gick till ett bageri och fick köpa vört. Så behövde jag bara införskaffa en påse humle och öljäst. Ingen ölsats här inte, men lika enkelt. :bg:
Jag önskar jag hade tillgång till äpplen. Min bästa brygt någonsin var cider gjord på svenska vinteräpplen. Bara äppelmust och socker för att få upp procenten. Det skummade som öl, men skummet var kritvitt och kompakt som vispgrädde. :inlove:
kwidell:
äpplen finns ju lite varstans hemul! det e bara ut å plocka ju! :lol:
fredrik_olsson:
Citat från: hemul skrivet 2009.09.18 - 13:46:07
Jag är inte så bevandrat i alkoholens värld längre. Jag kunde under många år inte dricka alls och håller nu på att träna upp mig igen, men allt är annorlunda nu märker jag. :huuh:
Ivf gillar jag nog fortfarande öl av pilsnertyp bäst. Av de jag testat nu gillar jag som sagt Primátor skarpt. Det är dessutom bland de billigaste sorterna vilket främjar min träning. :borracho:
Sierra Nevada Pale Ale - det låter amerikanskt. Men om du säger att det är gott ska jag testa det! :cheers:
Haha jag får lite vibbar av misstro så fort det var amerikanskt :lol1:
Fullt förståeligt om man tänker på budweiser och hela den där dyngan. Men det finns jättebra bryggerier där också, det här är ett av dem :)
Men du var det bara vört som var liksom råvaran från kornet i ölet du gjorde? Då är vört alltså typ ett nerkok av malt, nån form av koncentrat? Jag trodde att vört var en biprodukt av ölbryggning som inte kom med i ölet på något sätt, att man kanske gör svagdricka av det eller liknande? Ta gärna ner mig på marken här för jag känner att jag är ute och flyger :)
hemul:
Jo, jag har bara druckit Bud och någ annat som hette Piss eller nåt. :shy:
Som jag minns det är vörten vätskan de silar av när kornet är färdigmältat. Alltså vad man brygger ölen på sen. Rätta mig om jag har fel, det var länge sen jag var hemmabryggare. Det jag fick köpa för nån tia var alltså "avdunstad" vört som de har och bakar med. Eller hade, nu är det väl kemi. En kasse full med vörtpulver fick jag. :lol:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida