Levis svamlerier
Levis:
Tänkte försöka sammanfatta vad jag har kommit fram till så här långt, efter ett par veckor med mat åt lchf-hållet för det mesta, men inte alltid.
Är för tillfället inne i en period när jag bara inte har lust att planera mat, det har säkert med värmen att göra. Om jag inte planerar så äter jag heller inte lika bra, utan planering finns ju inte mycket hemma att välja på. Dessutom har jag alltid varit så att jag i stort sett bara vill ha fil och mackor när det är varmt. Men jag försöker i varje fall!
Andra veckan eller något sådant åt jag väldigt strikt i kanske 5-6 dagar :thumbsup: , och jag mådde väldigt bra då. Kände mej pigg, och magen var inte alls lika svullen som den brukar vara. Jag är så himla less på att se gravid ut! Det var roligt när jag verkligen var gravid, då var jag mäkta stolt över magen. Nu är det en helt annan sak. Det är inte roligt att få kommentarer i stil med: Nämen vad roligt, ska Saga bli storasyster! :shake_head: hhm nää, jag är bara svullen om magen. Jag har äntligen förstått att det är kolhydrater som gör att magen ser ut som den gör. Åt förövrigt en jättegod kycklinggryta som maken lagade i går kväll, med cashewnötter (stavas det så) och mango chutney. Vet inte hur många kolisar det var i chutneyn, men det var 41% mango, och socker stod före mango i innehållsdeklarationen.... Senare på kvällen var det till och med så maken märkte stor skillnad på min mage, nu kanske han börjar förstå att det inte bara är svammel att dra ner kolisarna. (Hans första kommentar när jag berättade om lchf var: och du tror på allt du läser?)
Tror inte jag kommer få över honom på den här kosten, men han har ingenting emot grädde och smör i maten. Vill han koka pasta till så får han väl göra det.
Började på nytt jobb för 3 veckor sedan, och att lägga om kosten och lära sej ett nytt jobb samtidigt är inte det lättaste. Det är dessutom inte lätt att undvika kolisar när det bjuds på fika på jobbet titt som tätt, glass-säsong som det är, och smörgåstårta när en kollega slutade.
Vet dessutom att jag förmodligen kommer simma i kolisar nu i helgen, vi ska nämligen hem till svärfar. Det brukar betyda mat, mat och mat. Dessutom har min tyske svärfar nyss varit i det tyska landet och handlat tysk mat (och tyska flytande varor...) så det lär bli både maultashe och spätzle om jag känner honom rätt (vilket jag borde göra efter 17 år).
Så nästa vecka sätter jag igång igen, då blir det andra bullar! Får väl bli köttbullar i stället för kanelbullar.
hemul:
Du lär dig snart att plocka ut det ätbara och lämna resten, ska du se. Folk har mer förståelse än man tror om man säger att man inte mår bra av vissa saker.
Langhol:
Det jag var mest rädd för var att inte kunna äta det som bjöds när man åt borta :sad: Men som Hemul säger: Du lär dig snart att plocka "russinen" snabbt. Jag har aldrig problem att äta borta. Senast åt vi alla på jobbet och det serverades Pasta med kyckling. Jag åt allt utom pastan :smile:
hemul:
När folk ser att man mår bättre så blir de för de mesta snarast intresserade också. :smile:
En sak som kan vara lite problematiskt är att man kan behöva en extra smörklick för att bli mätt. Mår lätt illa av äta äta mycket kött utan någonting till också. Först är det lite pinsamt att be om smör. Sedan att fråga om det är riktigt smör och inte margarin... :lol:
En liten flaska med ghee eller kokosolja kan vara räddningen. Bättre än ett paket smör i väskan i värmen. :tongue:
idalinda:
Det är lite annat läge med gäster och när man är bortrest, speciellt i början.
När vanan sitter är det mycket enklare, det kommer!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida