Färsk ostmassa
<< < (2/9) > >>
kwidell:
fråga.. tror ni det går att göra ost på detta vis med getmjölk??.. eller måste man behandla den på nått sätt först tro? :confused3:
hemul:
Jag nästan tror det går. Kolla på Frankhousers sajt. Tror det står om getost där.

Du har blivit en riktig liten ysterska!  :clapping:
kwidell:
yepp! :lol: och gissa vem jag har att tacka för det!  :club:  :nod-yes: :lmao: 

jag har drömmar om att göra egen hårdost till Julen just nu!  :lol:.. tidigt ute förvisso... men det e jag alltid! :biggrin1: .. måste bara tillverka egen ostpress först!  :bang_head: .. behöver 3 förpackningar turkisk yoghurt!...  :rolleyes: .. men det tar tid att äta så mycket yoghurt!!  :cry: vill göra NUUU!!!!! :w00t:   :lmao:

kunde man lagra den osten ocks?.. har för mig att jag läste det?.. måste man salta den lite innan man pressar den också kanske??  :confused3:
hemul:
Ja, den ska ju lagras, men så långt har jag aldrig kommit. Frankhausen beskriver det där utforligt, med byte av ostdukar och vaxning och...

Jo, salt måste man ha. Även till ostmassan om du vill spara den i kylen. Surnar fort som ögat annars.
kwidell:
trodde väll det!  :nod-yes: ... 

den hårdost som du gjorde smakade väll lite som en vanlig gräddost va?.. det e precis det jag e ute efter!  :bg: .. ääälskar gräddostar! :inlove:
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida
Föregående sida