LCHF - nu med bönor |
<< < (4/15) > >> |
Subcalva: Men vadå?!?! Har du redan läst ut den...??? :max-shock: |
hemul: Bläddrat igenom. Var inte mycket som var värt att läsa. Vädigt lite om själva bönorna. |
berittis: Jag hittade det här på Facebook: https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/217036 |
hemul: Tack! Var ju mer info där. Vita bönor funkar tydligen inte. Typiskt, det är det jag äter om jag äter bönor alls. |
Subcalva: Håller med dig. Alldeles för lite om bönorna och framför allt vad som triggat igång att testa det. De enda hänvisningarna han gör är till Martina Johanssons Magstarkt och till Giulia Enders Charmen med tarmen. Jag har läst bägge men har inget minne att de tar upp bönor så mycket. I övrigt är det några punkter jag reagerade på: Sidan 30 - "Insulin hindrar fettförbränning och gör det också möjligt att lagra socker i blodet i form av fett i fettceller." Måste vara nåt ord som missats och dålig korrekturläsning. s39 "Den här bokens idé bygger på det goda som kan hända om man äter resistent stärkelse ihop med mat som innehåller bra magbakterier." Förutom att äta 1 msk surkål om dagen (vilket anses räcka) så nämner man på ett ställe att man kan röra ut potatismjöl i yoghurt. s40 - Om potatismjöl "Det ligger på 78% av det totala stärkelseinnehållet." Verkar som om många har svårt att räkna på just kolhydratsinnehållet. 78 gram resistent stärkelse på 100 gram potatismjöl betyder ju faktiskt inte att det är 78% resistent stärkelse. Snarare 97% RS s50 "Den som får insulinresistens - ... - får tyvärr också ofta leptinresistens." Jag har för mig att den rådande teorin är att leptinresistens föregår insulinresistens. s56 Tar upp fyra olika fibrer där han bla tar upp betaglukaner men av nån anledning tar han inte upp några exempel på livsmedel med det. |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |
Föregående sida |