Blodpropp
hemul:
Ursäkta för vidrig fotbild. Jag tycker man ser svullnaden på bilden. På ringtån, på höger sida, mot lilltån. Är inte säker på om det är ett sånt där horn därinne eller om det bara känns hårt för att det är svullet.
Subcalva:
Artros är väl mer inflammation av leden och inte typiskt att man får "horn"?
Säger jag utan att egentligen veta så mycket om det.
Oavsett är det ju väldigt handikappande att ha så ont att man inte kan röra sig normalt.
Jag tycker du ska söka för det
hemul:
Känns lite löjligt bara, ifall det bara är en klämd tå. Inte för att jag vet hur det skulle ha gått till och det känns inte så. Men mest är det väl att det tar en jävla tid att få en tid här. Tycker inte riktigt det är akutvärdigt. Inte värdigt närakuten heller. Fast den enda gången jag varit dit var den som var före mig där för att få ett recept på Rinexin...
Jo, man får utväxter. Jag visste inte heller det innan jag fick diagnosen. Brosket bryts ner och eventuellt som någon slags kompensation bildas benpålagringar kring leden. På en del ställen står det brosk, och det skulle ju kunna förklara varför mina "horn" nötts ner igen. Det är väl därför fingrarna blir så där knotiga och förvridna på dem som har svår artros i händerna. Jag har alltså aldrig haft ont från själva lederna i fingrarna, utan bara vid mekanisk nötning mot hornen och även detta bara under ett par månader i början. På ovansidan av handen är det ju rätt lätt att undvika. Visst, man stöter emot saker lite när man diskar och sånt, men det var inte hela världen, gjorde aldrig så ont som det här, bara sved till lite. På tån går det inte att undvika ju.
Fast jag velar. Ibland tycker jag det känns mer som vätska. Det är inte speciellt varmt. Var lite varmt och rött i början, men nu känner eller ser jag ingen större skillnad, så inflammation tror jag inte det är.
Ursäkta att jag gnäller. Blir så orolig att jag ska bli vingklippt igen bara. Tror inte jag pallar att bli sittande igen utan att kunna ta mig nånstans eller göra grejer.
Sorla:
Hur har det gått med tån? Jag tycker visst en svullen och ond tå är värdigt en akutundersökning.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
hemul:
Jodå. Det är faktiskt bättre. Bestämde mig för att gå till cityakuten och ringde för att fråga om jag skulle få komma in med min lilla tå, för jag ville inte linka dit i onödan. De har nån koppling till 1177 fast man ringer ett annat nummer och får ange vilken stad det gäller. Jättekonstigt. Sköterskan där tyckte ivf att man borde kolla sånt som kan vara en inflammerad led och trodde jag skulle bli insläppt. Så jag knallade iväg. Och märkte genast att det inte gjorde så ont längre, kändes ju, men kunde gå utan att halta. Men jag gick ändå. Sköterskan där trodde det var någon slags inflammation, men hon kände också den där förhårdnaden jag var osäker på, så det kan väl vara något annat också. Sköterskan sa att jag kunde prova att äta antiinflammatoriska. Det har jag ju gjort i flera dagar och det hjälpte inte ett dugg mot värken, men det kan ju vara de som gjort att svullnaden gått ner så jag fortsätter väl ett tag till.
Får komma ihåg att fråga doktorn när jag träffar honom i vår ifall den där förhårdnaden är kvar. Ifall det skulle vara samma typ av artros som i fingrarna kan det ju vara bra att vara beredd. Iom att det kommer så plötsligt kan man ju hamna i ett taskigt läge om man är mitt ute i skogen och plötsligt inte kan gå. Nu är det ivf hanterbart så här hemmavid.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida